Vroeger werden golfhoogtes geschat door zeevarenden, volgens een tabel van Petersen gekoppeld aan de windschaal van Beaufort.
Tegenwoordig meet een geautomatiseerd meetnet van Rijkswaterstaat de golven op de Noordzee. Een aantal platforms op zee is uitgerust met apparatuur die doorlopend de hoogte van het wateroppervlak registreert. Boeien registreren hun beweging in de golven en sturen deze via een zender naar de wal of een platform. Op sommige platforms op de oceaan worden golven gemeten met speciale satellieten. Deze satellieten maken gebruik van radar en meten dwars door de bewolking heen.
__________________
Schaal van Petersen:
http://www.cs.rug.nl/~peter/Zeilen/Beaufort/petersen.html
Toegevoegd op 28 juni 2018 07:01: tekst
SimonV
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dank u wel!