Op zich is kennis van hoe de wereld in elkaar steekt al een voordeel op zich, natuurlijk.

Maar wanneer het bereikt zou worden, zou men deze kennis - net als de voor die tijd opgedane kennis - kunnen aanwenden voor nieuwe technologiën, om beter in te spelen op veranderingen in de wereld, etc.

Om het te vergelijken, moet je jezelf eens inbeelden dat je vóór andere vondsten zou leven, en jezelf de volgende vragen moeten stellen:

- Welk voordeel is er als het zou lukken om vuur onder bedwang te houden? Is vuur niet alleen maar gevaarlijk?

- Welk voordeel is er als we weten hoe we gewassen kunnen kweken? Is er niet al voedsel genoeg?

- Welk voordeel is er als we weten hoe elektriciteit werkt?

Met elk stukje nieuwe kennis kun je je vooraf nauwelijks voorstellen wat de nieuwe mogelijkheden zouden zijn. Het antwoord wordt pas duidelijk wanneer de kennis er is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Zoals bij elke nieuwe theorie: een beter begrip van hoe dingen werken.