14g is dodelijk!
Een mens kan g-krachten goed waarnemen vanaf 3g. Bij 6g worden de meeste mensen misselijk, bij 9g raakt men buiten bewustzijn en 14g is dodelijk.
-----
Achtbaan / attractiepark
Tijdens een rit in een achtbaan is 5g het maximum, met als voorwaarde dat deze kracht langzaam wordt opgebouwd en dat de kracht verticaal op het lichaam werkt zodat het hoofd in de rugwervel gedrukt wordt.
Bij 5g is de totale kracht op een lichaam 7 maal zo groot als de normale kracht door de zwaartekracht: het voelt alsof 6 keer het eigen gewicht gedragen moet worden.
Toegevoegd op 26 mei 2018 21:24: tekst
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
kierkegaard47
5 jaar geleden
Het is belangrijk dit antwoord wat preciezer te kwalificeren. Het is niet zo dat het ondergaan van 14g altijd zonder meer dodelijk is, zo zijn er bv. Formule-1 renners bekend die veel hogere kortdurende negatieve versnellingen hebben ondergaan (concreet: botsingen tegen bv. de muur) en dat hebben overleefd. Het hangt er o.a. vanaf op welke lichaamsdelen die versnelling plaatsvindt, in welke richting t.o.v. die versnelling plaatsvindt (t.o.v. het lichaam), en hoe lang. Mogelijk heeft ook nog de algemene conditie van degene die dit ondergaat tot op zekere hoogte invloed. Ik vermoed dat bovenstaand antwoord van 14g betrekking heeft op g- krachten die langer aanhouden dan een fractie van een seconde en die op het lichaam als geheel werken (dus bv. in een raket of vliegtuig (-simulator).