Kan een spiegelkamer altijd verlicht blijven?

Stel er wordt een spiegel uitgevonden die 100% reflecteert. Ik voorzie een ruimte naadloos van deze spiegel zodat het licht niet kan "ontsnappen".
In het midden staat een lichtbron die zelf ook 100% reflecteert.
Wordt het dan steeds lichter in die kamer?

En nooit meer donker, ook als de lichtbron geen licht meer geeft?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja, het wordt dan nooit meer donker en nee, het wordt niet steeds lichter.
Vooropgesteld dat de fotonen onderweg, dus tussen de reflecties door, geen energie verliezen. Hetgeen ze in de praktijk wel doen. Dus theoretisch ja, in de praktijk nee.
Het wegvallen van de lichtbron doet hier overigens niet terzake. Tenslotte nemen we ook uit de ruimte lichtbronnen waar die al miljoenen jaren uitgedoofd zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is uiteraard een gedachte expiriment. Wat ik nog niet snap is waarom het niet steeds lichter wordt, want het aantal fotonen neemt toe totdat de lichtbron op is. Kortom, er komt steeds meer energie in de ruimte in de vorm van licht en het kan er niet uit!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De fotonen gaan interfereren en zetten daarbij hun lichtenergie in warmte om. De temperatuur neemt dus toe. Ik zou er nog meer bespiegelingen aan kunnen wagen, maar dan wordt het speculeren van mijn kant.

Andere antwoorden (4)

Nee. Spiegels doen niets anders dan reflecteren. Valt de (licht)bron weg ís er eenvoudigweg niets meer te reflecteren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, De lichtbron valt weg dus ook de reflectie daarvan.
Je kan je spiegelbeeld toch ook niet opsluiten, zodra je die spiegel kamer uit zou lopen blijft je spiegelbeeld daar ook niet
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Melissa zei het al min of meer, maar ik voeg daar nog aan toe: hoewel de fotonen door de perfecte spiegen eeuwig zullen weerkaatsen, kunnen we dit niet waarnemen, omdat we daarmee licht uit de spiegelbox wegnamen en daarmee de non-stopable bron uitdoven.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Eerdere reacties zijn correct: er blijft altijd licht, maar dat kun je niet waarnemen, want waarnemen is lichtenergie omzetten in iets anders, en daarmee doof je het licht dat je waarneemt.

Wat ik zo snel niet weet: is het mogelijk, de spiegelende ruimte zodanig vorm te geven (met kromme spiegels), dat alle licht naar één uithoek van die ruimte wordt gekaatst, en dat het dan voor altijd in die ene uithoek heen en weer blijft kaatsen?

Als dat mogelijk is (en dat weet ik dus niet), dan zou de rest van de ruimte donker worden zodra je de lichtbron zou doven. Die ene uithoek zou wel tot in der eeuwigheid fel verlicht blijven.