Als je geen telefoon gebruikt: heeft 't dan toch zin om een ADSL-splitter te plaatsen?

Dus als je alleen het internet gebruikt op die ADSL-verbinding.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Ik gebruik al jaren een telefoonlijn waarover *alleen* ADSL loopt, dus geen spraak (geen telefonie). Ik heb daar dan ook nooit een splitter gebruikt.

Gebruik van een splitter heeft als voordeel dat je lage frequenties wegfiltert, inclusief de storingen die mogelijk in dat lage frequentiegebied aanwezig zijn. Het nadeel van een splitter is dat je je ADSL frequenties een beetje verzwakt.

Mogelijke gelijkstroomcomponenten, indien aanwezig, worden door het modem zelf wel weggefilterd, dus daarvoor heb je de splitter m.i. niet nodig.

De splitter heeft dus een voordeel en een nadeel. Het voordeel treedt alleen op wanneer jouw lijn lage frequenties bevat, het nadeel treedt altijd op.

Ik zou zeggen: probeer het eerst zonder splitter, en kijk welke snelheid je haalt. Is die snelheid lager dan verwacht, of heb je vaak storingen of uitval van de verbinding, dan kun je altijd die splitter er nog tussen zetten. Ik verwacht echter dat dat niet nodig zal zijn.

In mijn situatie had het ontbreken van de splitter een ander, geheel onverwacht, nadeel. De schaarse keren dat ik de helpdesk nodig had voor verbindingsproblemen, vroegen ze waar de splitter zat: direct na het ISRA-punt, vlak voor het modem, of halverwege. Toen ik vertelde dat ik de splitter niet had gemonteerd, weten ze mijn verbindingsproblemen daaraan. Het was dan heel moeilijk ze ervan te overtuigen dat dat niet de oorzaak van mijn problemen was (bleek uiteindelijk een defect modem te zijn).
Cryofiel
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De splitter moet je sowieso verwijderen. Het modem van de ISP is eigenlijk de splitter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die splitter is zeker niet nodig als je alleen de internetcapaciteit van de lijn gebruikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dan heeft het toch zin. De splitter filtert de lage frequenties en gelijkstroomcomponenten uit, die op je modem kunnen storen. Dus wel gebruiken.
AWM
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Wrokmin? Bij deze gecompenseerd.
AWM
13 jaar geleden
Je weet wie hier weer rondwaart, dus dat mag ons niet verbazen. Niets van aantrekken, maar bedankt!