Wat is de relatie tussen het aantal elektronen in een schil en een periode in het periodiek systeem?

Schillen worden met toenemende afstand tot de kern aangeduid door de letters K, L, M, N, O, P en Q. Het rangnummer wordt het schilnummer n genoemd. Een schil met rangnummer n kan maximaal 2n2 elektronen bevatten, zoals aangegeven in de onderstaande tabel.

Schil K L M N O P Q
Nummer (n) 1 2 3 4 5 6 7
Max. bezetting 2 8 18 32 50 72 98

De perioden in het periodiek systeem zouden een relatie moeten hebben met de schillen. Dit geldt voor K en L. Maar hoe zit dit met de rest?

Periode in periodiek systeem
Nummer (n) 1 2 3 4 5 6 7
aantal atomen 2 8 8 18 18 32 32

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3.5K
Reddie
6 jaar geleden
De periode wordt bepaald door het aantal hele en gedeeltelijk volle elektronen schillen.
H en He vormen de 1e periode (alle elektronen in de 1e schil).
Li, Be, B, C, N, O, F, Ne vormen de 2e periode (1e schil zit vol, de rest van de elektronen zit in de 2e schil).
Etc.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dit geldt inderdaad voor de eerste 2 periodes. Maar hoe zit het dan met de 3e periode van 8 elementen, waarbij de 3e schil pas vol zit met 18 elektronen. En ga zo verder.

Antwoorden (1)

Zoals Reddie al aangeeft, elke nieuwe regel in het periodiek systeem is een volle elektronenschil er bij.
De eerste regel, H en He, is de 1S schil en daar passen 2 elektronen in.
De 2e regel, (ik ga ze niet allemaal noemen), hier wordt de 2e laag gevuld. De 2S schil (waar er twee elektronen in passen) en de 2P schil (waar er 6 in passen, 2 per configuratie, Px, Py, Pz).
De derde laag gaat de 3S, 3P en 3D orbitalen vullen. Alleen komt nu een energetisch verhaal er bij kijken. De 4S laag is eerder gevuld dan de 3D orbitalen (even gemakkelijk gezegd). Daarom bestaat de 3e regel van het periodiek systeem nog steeds uit 8 atomen en pas de 4e regel komen de 10 elektronen van de 3D orbitalen er bij. Hetzelfde geldt voor de F orbitalen.
Dus volgorde van vullen (per regel in het systeem)
1S - 2 elektronen
2S, 2P - 8 elektronen
3S, 3P - 8 elektronen
4S, 3D, 4P - 18 elektronen
5S, 4D, 5P - 18 elektronen
6S, 4F, 5D, 6P - 32 elektronen (weet de volgorde niet exact zeker, volgens mij is de opvulling op deze manier).
7S, 5F, 6D, 7P - 32 elektronen (idem)

Zie ook de link hieronder voor hoe de orbitalen er uit zien.
Thecis