Door wie/wat word er druk uitgeoefend als een kompas het noorden aanduid?

Als een kompas het noorden aanduid, door wie/wat word er druk uitgeoefend en op wie/wat?
Dankjewel

1.4K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"Door wie/wat word er druk uitgeoefend als een kompas het noorden aanduid?" Door niets of niemand, er wordt immers geen druk uitgeoefend maar een kracht, een magnetische kracht.

Antwoorden (1)

Door het magnetisch veld van de aarde.
Het aardmagnetisch veld dus.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Aardmagnetisch_veld

De aarde is een grote magneet en de kompas wijzer is een kleine magneet.

Een kompas helpt je om de weg te vinden als er bijvoorbeeld geen verkeersborden zijn. Maar hoe werkt nou zo'n kompas? Ik ga proberen jullie dat uit te leggen. Kijk als ik deze naald nou magnetisch maak, dan krijgt-ie automatisch, zoals ik al eerder zei, een noordpool en een zuidpool. En als ik 'm daarna vrij rond laat draaien hier in dit aardenwerken bakje op de kurk dan gaat-ie een bepaalde richting uit wijzen. Let op: draaien, draaien, draaien... en als ik het kompas er dan naast hou dan zul je zien dat hij dezelfde richting op wijst als het kompas. Dat komt eigenlijk omdat de aarde een grote magneet is en de naald van een kompas wijst altijd automatisch naar het noorden. Hij draait nog een beetje terug zie je wel dat hij precies gelijk komt te liggen, dus als ik dit kompas volg, dan kom ik vanzelf op de Noordpool!

Toegevoegd na 1 uur:
En inderdaad is het geen druk maar een kracht.
6 jaar geleden
Erna55
6 jaar geleden
Ik begrijp de min niet : plus.