De odds ratio is de factor waarmee kansverhoudingen (de odds) verschillen.

Een fictief voorbeeld:
Stel dat Nederlandse mannen een kans van 20 procent hebben op haaruitval, en dus van 80 procent dat dit niet gebeurt. De kansverhouding op haaruitval is dan 20/80 = 0,25.
Stel dat Belgische mannen onder gelijke omstandigheden 50 procent kans hebben op haaruitval. Hun kansverhouding is dan 50/50 = 1,00.
De kans voor de Belgen op haaruitval is dan 2,5 keer zo hoog als voor de Nederlanders (50 gedeeld door 20), maar hun odds zijn maar liefst 4 keer zo hoog (1 gedeeld door 0,25). En die 4 heet dan de oddsratio.
Amadea