Wat gebeurt er als je de snaren uit de snaartheorie in stukjes hakt?

(Als je er even vanuit gaat dat die hypothese klopt, natuurlijk)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Snaartheorie

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Antwoorden (4)

De snaar is een elementaire eenheid. Het is dus fundamenteel onmogelijk een snaar in stukjes te hakken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja maar 't is toch slechts een kwestie van grootte? Als je maar genoeg inzoomt, en je 'ziet' die snaar, waarom zou je 't dan niet in stukken kunnen hakken? (Bijv. door ze te laten botsen.)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hmm, daar schiet mijn kennis van snaartheorie schromelijk tekort. Ik weet wel dat je die snaren niet kan zien als "dingen" die bestaan in de ons bekende drie- (of zelfs vier-) dimensionale ruimte. En al zouden ze dat wel zijn, om in te zoomen moet je energie toevoegen - zo werkt het althans in de gewone kwantummechanica. En energie, deeltjes en snaren zijn allemaal dezelfde dingen. Dus je voegt snaren toe. Of je laat bestaande snaren op een andere manier trillen. Zoiets. Van botsen en breken is geen sprake. Maar goed, zoals gezegd, ik heb hier geen kennis van zaken. Ik betwijfel zelfs of het überhaupt mogelijk is, dit in gewone taal uit te leggen. Onze gewone taal gaat namelijk uit van onze gewone wereld, en is daarmee niet van toepassing op de snarenwereld.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het nog maar de vraag of het 'kan' of niet. Atomen waren vroeger ook fundamentele eenheden. Rotaluclac heeft het natuurlijk ook wel bij het rechte eind... er is schromelijk te weinig kennis (zeker bij ons hier) om de vraag zinvol te beantwoorden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Binnen de snaartheorie zoals die op dit moment omschreven is is dit het enige correcte antwoord.
spagettini´s? macoronies? hatchies? big blings? gehaktbollen?

You name it, we deliver it...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dan krijg je korte snaren, die een hogere eigenfrequentie hebben, maar de theorie staat nog steeds als een huis.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dus je kan een snaartje inderdaad in stukken delen?
En als 't snaartje dan zo kort is dat die frequentie dan zo hoog zou zijn dat de lichtsnelheid bij de trillingen wordt overschreden?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat is theoretisch heel leuk, maar in de praktijk heb je geen ideale snaren. Bij lange snaren heb je weinig invloed van wrijving en stijfheid, maar bij een snaar van twee moleculen lang natuurlijk wel. Het was al een tricky theorie, maar als je het dan ook nog in het extreme doortrekt...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
-1 snarentheorie maakt gebruik van snaren als representatie van elementaire deeltjes. Het zijn geen fysieke snaren waar je in kan knippen.
edoderoo, moleculen zijn belachelijk veel groter dan snaren en niet vergelijkbaar.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Snaren, kleiner dan een molecuul, in het tien-dimensiale vlak. Als ze kleiner zijn dan een molecuul zul je ze niet meer in stukjes kunnen hakken, hoewel, ze zijn dan niet van moleculen gemaakt, maar van ... ja, wat dan eigenlijk? Fotonen misschien... Het begint mij boven mijn pet te groeien, eerlijk gezegd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
@LtHawk:
Inderdaad, de snaartheorie zegt ons dat alles (incl. de subdeeltjes van moleculen) uit snaartjes (strings) bestaan :).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In dat geval is een snaar het kleinste (elementaire) dailtje, waaruit alles is opgebouwd. Dan zijn die per definitie ondeelbaar.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja maar als je er met een supervergrootglas naar kijkt, zou ik toch eens willen proberen ze verder in stukjes te hakken... Kan 't niet laten - de mens is nieuwsgierig ;)
De vraag is onzinnig binnen de context van de snarentheorie.

Je geeft je eigen bron al, wat handig is. Meer is te vinden op de Engelse versie.

Hier verder op ingaan zou een stevige studie natuurkunde eisen, die ik ook niet heb.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Maar ik denk ook niet alleen aan de context van de snaartheorie zelf, maar ook aan overkoepelende theoriën waar de snaartheorie dan deel van uit maakt. Natuurlijk kan je zeggen/theoretiseren dat er geen overkoepelende theorie is, maar ik denk graag verder/door :). In een gedachtenexperiment zie ik geen reden waarom je zo'n snaartje niet verder zou kunnen delen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Aha, dan snap ik waar je heen wilt.
Sympathiek plan. :-) Het vervelende is wel dat als je doordenkt via een hele keten van 'als als als' je idee wel heel erg op losse schroeven komt te staan. Het wordt ook nogal vrijblijvend. Dat bedoelde ik ongeveer. Stel dat.. wat gebeurt er dan? Ik vraag me af hoe je zoiets buiten de oorspronkelijke context _kan_ beantwoorden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het probleem van deze opmerking: "Maar ik denk ook niet alleen aan de context van de snaartheorie zelf, maar ook aan overkoepelende theoriën waar de snaartheorie dan deel van uit maakt." is dat de snaartheorie juist de overkoepelende theorie zou moeten worden...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Daar komt bij dat die snaartheorie nog niet meer is dan dat: een theorie. Nog geen relatie met de realiteit middels experimenten en verifieerbare, of, beter nog, falsificeerbare, voorspellingen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dus eigenlijk een hypothese, laten we niet de termen door elkaar halen.