Vanaf hoeveel moleculen kan een stof vloeibaar zijn?

Ik vraag me af hoeveel moleculen een stof nodig heeft om vloeibaar te kunnen zijn. Moleculen moeten namelijk vrij bewegen, om een vloeistof te zijn. Is dat wel mogelijk met bijvoorbeeld 2 moleculen? Of heb je er minstens 100 nodig omdat er anders te veel ruimte tussen de moleculen zit om een vloeibare stof te kunnen zijn.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.3K
SimonV
6 jaar geleden
Misschien heb je hier iets aan: http://iopscience.iop.org/article/10.1088/0953-8984/11/10A/013/meta
SimonV
6 jaar geleden
Hier nog een link: https://chemistry.stackexchange.com/questions/16671/how-many-molecules-does-it-take-to-have-a-phase Misschien kan iemand een antwoord in het Nederlands uit componeren.
Reddie
6 jaar geleden
@SimonV,
Het tweede antwoord luidt: Hoeveel korrels zand heb je nodig om een berg te maken? Deze vraag is onzinnig, want de fase van een stof is een emergente eigenschap van een verzameling atomen of moleculen, net zoals een berg een emergente eigenschap is van een hoeveelheid zand. Tel daarbij op dat de betekenis van "molecuul" zo buitengewoon vaag is, dat je er alle kanten mee op kunt. Zeker, het is helder wat de eenheid C2H5OH is, en dat het een molecuul is. Maar in het geval van NaCl, wat is de eenheid? wat is in dit geval een molecuul? Bestaat zoiets? En wat betreft polymeren, of diamanten? Is een diamant met zijn miljoenen covalente bindingen een enkel molecuul? Zijn het er meerdere? Is (C3H6)n één molecuul? Of zijn het n moleculen? Ik ben bang dat deze vraag je in filosofisch drijfzand doet belanden, en dat het ver buiten het terrein van de chemische (fysische) wetenschappen valt. En dit is ook mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Een reactie op bovenstaande reactie. Dit is een reactie en geen antwoord.

Antwoorden (2)

Dit is een hele leuke vraag! Ik heb een paar dagen geleden ook zo'n soort vraag gesteld, misschien heb je daar ook nog wat aan. https://www.startpagina.nl/v/wetenschap/filosofie/vraag/635207/nat

Mijn antwoord op uw vraag is 2. Er zijn 2 moleculen nodig wil het een vloeistof zijn. Eén molecuul gaat niet werken omdat het zich niet 'verhoudt' tot een ander molecuul. Bij twee moleculen is te zien hoe heftig ze bewegen.
Sommige mensen vinden dan ook nog een derde molecuul nodig in verband met relativiteit. Dit derde molecuul zou dan de 'observer' zijn. Dit vind ik onzin aangezien het niet gaat om het bewijzen of aantonen in welke fase het zit. Het gaat erom in welke fase die zit.
Kortom, 2 moleculen zouden genoeg moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Lieve J1T5E, Ik ben zo iemand die denkt dat je er minstens 3 nodig hebt in verband met relativiteit. Toch ben ik heel blij dat u de moeite heeft gedaan om mij dit antwoord te geven. U lijkt me ontzettend intelligent, als ik dit zo lees, maar niet intelligent genoeg om deze vraag te beantwoorden misschien? hartelijk bedankt voor al uw moeite! Liefs Fl00r
Thecis
6 jaar geleden
Met 1 molecuul kan je ook al zien hoe heftig het beweegt.
En wat bedoelt u met het logisch nadenken en de link naar de verschillende betekenissen van "vloeibaar". Deze vraag is gesteld in de categorie "natuurkunde", niet in de categorie "filosofie".
Om te kijken wanneer je van een vloeistof kan spreken, kan je kijken naar de grootte van een druppel van die vloeistof. Hoe groot / klein kan en waterdruppel zijn. In San Diego heeft men onderzoek gedaan naar het gedrag van water (omdat dat nog steeds zeer complex is en niet volledig begrepen. Zij hebben gesteld dat de kleinste druppel die mogelijk is een hexameer is (oftewel 6 molekulen). Daardoor kan je een goede 3D structuur maken.

Alhier de link en een stukje tekst (vertaald met Google Translate):
http://ucsdnews.ucsd.edu/pressrelease/researchers_reveal_behaviors_of_the_tiniest_water_droplets1
De waterhexameer wordt als de kleinste druppel water beschouwd, omdat het de kleinste watercluster is die driedimensionaal is, d.w.z. een cluster waar de zuurstofatomen van de moleculen niet op hetzelfde vlak liggen. Als zodanig is het het prototypische systeem voor het begrijpen van de eigenschappen van de waterstofbindingsdynamiek in de gecondenseerde fasen vanwege de directe verbinding met ijs, evenals met de structurele voorzieningen die in vloeibaar water voorkomen.
Thecis