Waarom is het gebruik van fossiele brandstof niet CO2 neutraal?

Hoe kan het dat bijvoorbeeld fossiele brandstof die uiteindelijk van een bepaalde plant is afgekomen meer CO2 oplevert bij het verbranden dan biobrandstof van dezelfde plant? Hoe kan zo'n plant gedurende miljoenen jaren CO2 aanmaken? En hoe kan het dat de balans van CO2 op aarde daardoor wordt verstoord als er altijd dezelfde concentratie molecule op aarde zijn?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Omdat fossiele brandstof onaangeraakt geen CO2 uitgeeft en wel aangeraakt wel CO2 uitgeeft. Bij biobrandstof ligt dat anders. Tijdens de groei van de gewassen halen deze namelijk CO2 uit de lucht en als ze verbrandt worden stoten ze die CO2 weer uit. De rekensom is dan -100 CO2 + 100 CO2= 0 CO2. Bij fossiel is het +100 CO2. Fossiele brandstof is nooit daar gekomen om als brandstof te dienen.

Maar dat is enkel het idee. In de praktijk ligt het net wat anders:

"Biobrandstoffen zijn immers, althans theoretisch, CO2-neutraal. Bij de verbranding van biobrandstoffen komt ook CO2 vrij, maar dit is dezelfde CO2 die de biobrandstofgewassen tijdens hun groei uit de lucht hebben gehaald.

In 2020 moet binnen de EU minimaal 10 procent van alle brandstoffen voor de transportsector afkomstig zijn uit hernieuwbare bronnen. Biodiesel levert hierin het grootste aandeel. De EU neemt met 17 procent van de globale biobrandstofproductie een derde plaats in van grootste producenten na de VS (48 procent) en Brazilië (22 procent). In Europa gaat het vooral om biodiesel gemaakt van koolzaad, in de VS en Brazilië om bio-ethanol gemaakt van respectievelijk maïs en suikerriet.

De 3 nadelen
Het gebruik van biobrandstoffen is echter alles behalve onomstreden. Biobrandstof is een vorm van hernieuwbare energie omdat het steeds opnieuw gemaakt kan worden. Hernieuwbaar is echter niet hetzelfde als duurzaam. Tegenstanders noemen vaak drie belangrijke nadelen.

Nadeel 1: Méér CO2-uitstoot door biobrandstoffen.

In sommige gevallen zorgen biobrandstoffen voor méér CO2-uitstoot dan fossiele brandstoffen. De productie van biobrandstof leidt ook tot CO2-uitstoot door het gebruik van kunstmest, het transport of raffinage. Daarom is het belangrijk om de uitstoot van CO2 in de gehele productieketen te berekenen. Dit wordt het 'well to wheel'-principe genoemd. Biobrandstof is alleen duurzamer dan de fossiele brandstof wanneer de totale uitstoot volgens dit principe lager ligt dan bij de fossiele brandstof. De CO2-uitstoot van opsporing, delving, vervoer en opslag kan bij fossiele brandstoffen oplopen tot 30 procent van de totale uitstoot."