Hoe kom je achter de formule van propaanzuur?

In tabel 66 van de binas staat geen formule van propaanzuur of bijv. benzeenamine. Staat het in een ander tabel misschien? Of moet je bepaalde regels kennen om de formule op te stellen. (vwo 5)

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
16.3K

Het beste antwoord

Je zult in ieder geval een aantal regeltjes moeten kennen.
Voor propaanzuur tel je 3 C-atomen (i.v.m. propaan); het derde C-atoom is van de carboxylgroep.
Dus CH3CH3COOH = ethaancarbonzuur = propaanzuur

Voor benzeenamine (moet zijn Benzyl-amine) neem je de benzeenring en vervangt één H-atoom door - NH2 (dit is de amine-groep, afgeleid van ammoniak NH3)

Toegevoegd na 6 minuten:
Sorry, tikfoutje (H-atoom te veel):
Dus CH3CH2COOH = ethaancarbonzuur = propaanzuur
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Door wiki te raadplegen:

C3H6O2

https://nl.wikipedia.org/wiki/Propionzuur
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Tijdens de toets bedoel ik dan kun je geen internet gebruiken
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dus moet je dat opzoeken vóór de toets, en nu weet je de formule...!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ohh en weet je dan welke formules ik moet weten toevallig? De toets gaat over zuren en basen