Zeg ik dit goed : stroomsterkte wordt in Ampére aangegeven , het aantal Volts is een maatstaaf voor snelheid van de elektronen"ketting " ?

Dus met een hoog amperage gaan er veel elektronen maar met een lage snelheid door de draad . De snelheid van de elektronen "ketting" die door de draad beweegt wordt aangegeven door de spanning in Volts ?

Elektronen ketting : de elektronen gaan als een soort treintje door de stroomdraad , waarbij de voorste elektronen door de achterste elektronen "opgeduwd " worden.

Stroom stroomt van + naar - , maar de elektronen "ketting " beweegt zich van de - naar de + pool.

Zo heeft mijn natuurkunde leraar het vroeger tenminste uitgelegd ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K

Antwoorden (3)

Ja, zo grofweg wel. In je eerste zin denk je dat hoge stromen niet gepaard kunnen gaan met hoge spanningen, maar dat kan natuurlijk wel. En dat 'opduwen' is natuurlijk ook niet echt zo. Wist je dat bij een spanning van 100 Volt en een stroom van 1A de electronen maar met 8 cm/uur 'stromen'?
AWM
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee dat had ik niet verwacht , zo'n lage snelheid van de elektronen . Vandaar dat ik de vergelijking met dat treintje maak. Maar bedankt , dan had ik het destijds toch goed begrepen ! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je geeft een + zeg je maar ik zie niks. Van mij wel een +.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oeps , nu wel +
De elektronen zullen altijd met dezelfde snelheid bewegen.

Stroom is de hoeveelheid elektrische lading over een bepaalde eenheid tijd. 1 ampere is 1 coulomb lading per seconde.

Spanning is de hoeveelheid energie per eenheid elektrische lading. 1 Volt is 1 joule per Coulomb.

Dus een hoge stroomsterkte is veel lading per seconde. Bij een lage spanning zal er echter weinig energieinhoud zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je Mh75 , het blijft lastig met die stroomsterkte en de spanning ( en spannings verschil ) .+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is dat zo??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je het ook onthouden als een rivier. Stroomsterkte is de hoeveelheid water. Spanning is hoogteverschil. Hoe meer hoogte, hoe meer energie in dezelfde hoeveelheid water.
Bij een elektrische bron spreekt men van elektrische spanning of kortweg spanning als men het potentiaalverschil tussen beide polen bedoelt.