Elektronen bewegen vrij langzaam door een stroomdraad. Toch gaat een lamp 'onmiddelijk' aan. Hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
300 000 km/sec is toch niet zo traag....zo snel verplaatst het elektrisch signaal zich...

Antwoorden (2)

Je haalt twee dingen door elkaar:
1. de snelheid waarmee een elektrisch signaal zich verplaatst door het materiaal.
2. de snelheid van de elektronen.
Feitelijk is punt 1 van belang. Deze snelheid is bijna de lichtsnelheid en hangt (heel weinig) af van het materiaal.
De snelheid waarmee de elektronen zich verplaatsen (onder invloed van het aangelegde veld) is aanzienlijk lager en ligt in de orde van tientallen meters per seconde.

Toegevoegd na 32 minuten:
Vergelijking: neem een slang gevuld met water. Als je er aan de ene kant water inpompt komt er aan de andere kant zeer snel water uit. Maar dat is niet hetzelfde water en de snelheid van het water is ook niet groot.
SimonV
6 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Neem een buis (= "de stroomdraad") en stop deze vol met knikkers (= "de elektronen"). Wanneer je in de volle buis er aan de ene kant dan een extra knikker in de buis stopt, dan valt er aan het andere uiteinde onmiddellijk een andere knikker uit. Het signaal voor de knikkers om zich te verplaatsen heeft zich onmiddellijk door de buis verspreid, maar de feitelijke verplaatsing van een individuele knikker is maar een heel klein stukje geweest. Zo gaat het ook met de elektronen in de draad, het signaal gaat heel snel door de draad en alle elektronen schuiven een stukje op, maar wanneer je naar een individueel elektron kijkt, dan is is die maar een klein stukje verder in de draad.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+De toevoeging is het antwoord.
De stroomdraad is al gevuld met elektronen. En je hebt beweging nodig in de lamp om deze 'aan' te doen. Want beweging is energie en energie is licht. Ik zeg ik het even in lekentaal en niet is wetenschappelijk correct, want dan zou ik moeten zeggen je kunt beweging van de elektronen omzetten in licht en ook nog hoe.

Maar waar het omgaat is de beweging, maar niet de snelheid.

De elektronen hebben een zeer hoge energie (E=mc^2) en het kost zeer veel energie om ze tot hoge snelheid te brengen, dus een zeer langzame beweging is al voldoende om de draad van de lamp tot hoge temperatuur te brengen zodat deze licht gaat afgeven.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wat heeft dit nu met de vraag te maken?