Waar komt de naam koolzuurgas vandaan?

De samenstelling is toch gewoon CO2? Ik denk dat 'kool' te maken heeft met het koolstof atoom, maar waar komt de 'zuur' vandaan? Ik zit in de 5e van vwo dus niet te ingewikkelde termen gebruiken graag.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ALS JE co2 DOOR WATER LEIDT DAN BINDT HETco2 ZICH IN GERINGE MATE MET HET h2o OM h2co3 TE VORMEN DAARVAN DISSOCIEERT EEN DEEL VAN H2CO3 IN IONEN H+ EN CO3-. ZODAT DE OPLOSSING ZUUR REAGEERT.H2CO3 IS HET ECHTE KOOLZUUR EN CO2 IS KOOLZUURGAS
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wat AE2lMF2 zegt klopt. Simpel gezegd, als je CO2 door water leidt wordt water licht zuur, dus de naam komt eigenlijk van het effect dat het gas heeft op water als je het er in oplost. Het wordt er zuur van.

Het beste antwoord

Kooldioxide (CO2) is een kleurloos, geurloos, niet-ontvlambaar en licht ZUURhoudend vloeibaar gas.
Daarom wordt het ook koolzuurgas genoemd.

Hoewel het gas zelf geurloos is, vormt het samen met waterdamp koolzuur, waardoor bij hogere concentraties een scherpe zure geur waargenomen kan worden.

Toegevoegd na 3 dagen:
Verklaring Wim Nobel
Het heet een zuur omdat in oplossing met water 2CO3-moleculen worden gevormd, die weer splitsen in H+ en CO3—. De aanwezigheid van H+ (eigenlijk H3O+) maakt de stof in chemische zin tot een zuur.
SimonV
6 jaar geleden
WimNobel
6 jaar geleden
Koolzuurgas heet geen zuur omdat een scherpe zure geur wordt waargenomen. Het heet een zuur omdat in oplossing met water H2CO3-moleculen worden gevormd, die weer splitsen in H+ en CO3--. De aanwezigheid van H+ (eigenlijk H3O+) maakt de stof in chemische zin tot een zuur.
SimonV
6 jaar geleden
Bedankt!
Ik heb je antwoord toegevoegd.