waarom kan alleen licht reizen met de lichtsnelheid?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik weet niet of dat de beste manier is om het te zeggen, maar volgens mij wordt wel beweerd: "niks kan sneller reizen dan het licht". Wellicht dat iets anders wel zo snel kan reizen als het licht. Dat licht zo snel kan reizen is omdat licht geen massa heeft. Andere "dingen" zonder massa zouden dus ook zo snel kunnen reizen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
lichtsnelheid is alleen de snelheid van het licht er zijn dingen die wel sneller gaan http://bigthink.com/dr-kakus-universe/what-travels-faster-than-the-speed-of-light
Reddie
6 jaar geleden
@MrTomaat, inderdaad "Dat licht zo snel kan reizen is omdat licht geen massa heeft.". Geen RUSTmassa om precies te zijn.
Je kunt er namelijk volgens E=mc^2 wel massa aan toekennen, maar geen rustmassa.
En er zijn geen andere dingen zonder rustmassa. Netrino's hebben zeer weinig massa, en kunnen dan ook met bijna de lichtsnelhed "reizen".
Reddie
6 jaar geleden
@shabti, je hebt het artikel in je link niet begrepen.
Het toont juist aan dat de zogenaamde dingen die sneller gaan, juist geen dingen zijn, en dat er dus geen dingen zijn die sneller gaan dan het licht.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Reddie. Klopt, ik gebruikte rustmassa bewust niet omdat ik ook niet goed wist wat daarmee bedoeld werd. Maar ik heb het gelezen en begrijp dat iets beter. Is er nog de hypothese/idee dat er een "deeltje" gevonden kan worden zoals een foton die ook geen rustmassa kent? (Over ruimte welke sneller uit kan dijen dan licht.)
Ik hoorde laatst (ik geloof NdGT) zeggen dat we de definitie vaak verkeerd stellen.
Niks kan sneller reizen dan licht.
>
Niks kan sneller reizen dan licht in ruimte. Maar ruimte zelf kan wel sneller uitdijen dan licht. (ik parafraseer).
(Uitgelegd onder kopje 1, zie ik nu) "juist geen dingen zijn,"
Ik lees het ietsje anders (maar ik snap dat er haken en ogen aan zitten) bij bijvoorbeeld entanglement (kopje 3), de informatie gaat wel sneller dan het licht echter is onbruikbaar. Het lijkt er inderdaad op dat het geen ding is, maar we zouden zo theoretisch wel informatie over kunnen sturen sneller dan licht. Wellicht dat we hier in de semantiek komen of je informatieoverdracht zonder deeltjes (die van A naar B bewegen) een ding kan noemen, maar volgens mij is het idee van informatieoverdracht nu het "ding" geworden, bruikbare informatieoverdracht kan mogelijk sneller dan licht zijn. Onbruikbare "informatieoverdracht" is zeker sneller dan licht. Dit filmpje even bekeken, welke heel duidelijk uitlegt waarom we (nog niet) deze informatie uitwisseling kunnen gebruiken:
https://www.youtube.com/watch?v=2_4l5_G3dnM (mocht je er nog iets over willen (of kunnen) zeggen alvast bedankt, zeker als ik het onjuist verwoord) Misschien is het duidelijker te zeggen: "Er is geen deeltje welke sneller kan reizen dan het licht."
Reddie
6 jaar geleden
@MrTomaat, het voorbeeld van de rode en de groene sok geeft duidelijk aan dat er niets getransporteerd of overgedragen wordt.
IK (!) constateer dat hij aan de ene voet een rode sok draagt, dan weet IK (!) dat hij aan de andere voet een groene sok draagt.
Er wordt dus GEEN informatie gestuurd naar iemand anders.
Thecis
6 jaar geleden
@Reddie
Er zijn wel ideeen over faster than light particles. Maar je hebt gelijk dat de betreffende link een info bevat over deeltjes.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Reddie: dit doet me denken aan een puzzel over kabouters met rode en groene mutsen. Konden ook alleen elkaars muts zien, en moesten iets beslissen n.a.v. de kleur van hun eigen muts. Die konden ze niet zien, ook niet de reflectie ervan. Wie wist dat'ie rood had moest meteen opsode.. het oord verlaten. Dat kostte ze dagen, ondanks de snelheid van fotonen. Maar ze konden geloof ik maar 1x per dag elkaar tegelijk zien. Dus aan die fotonen zal het niet gelegen hebben (kabouters hebben héél korte dagen, maar niet zo kort).
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
In deze wereld (Deze ruimte) is niks massaloos. Dat we bepaalde zaken nog niet kunnen meten of dat het veranderd tijdens de meeting, wil niet zeggen dat het massaloos is. Het probleem is dat wij technologisch nog niet in staat zijn om er zorg voor te dragen, dat de atomen niet tegen elkaar knallen. Want dan heb je een atoomexplosie met de massa van een ei en de explosieve kracht van alle atoomwapens in de wereld. Wil je tijdreizen ? Bekijk en onderzoek Einstein´s NON relativieteits theorie. De meest ganbare theorie vergt ook te veel energie. Toegevoegd na 3 minuten:
Als de massa of het atoom bijna lichtsnelheid bereikt, dan gaan de elektronen er al overheen.
Thecis
6 jaar geleden
@VonFliegteufel
En daar ga je mis met de laatste opmerking (daarvoor ook al wel, maar laten we het even simpel houden).
Elektronen die al sneller gaan dan de lichtsnelheid. Helaas, daarvoor is een oneindige energie nodig. En die hebben we niet. (asymptotische snelheid). Die elektronen gaan niet sneller dan de lichtsnelheid omdat het niet kan. Er zullen dus andere dingen gebeuren. Dat je het niet weet, betekent niet dat je dan onzin moet gaan opschrijven. Je kent waarschijnlijk wel de formule E = mc^2. Dat wil zeggen dat massa en energie vrij uitwisselbaar is. Het wordt ook wel omschreven als dat massa gecondenseerde energie is.
In die zin kan je van alles met energie zeggen dat het ook massa heeft. Een foton heeft geen massa omdat het pure energie is. Daarom reist het ook met de lichtsnelheid. En kan het dus geen massa hebben (omdat het anders niet met c kan reizen). Hoe goed de techniek / kennis ook gaat worden, massa zal wiskundig nooit met c kunnen reizen (wel c benaderen!), dus in de praktijk ook niet. Heisenberg's onzekerheids principe kunnen we niet omheen, wellicht in de toekomst wel, maar die kans is erg klein.

Antwoorden (3)

Laten we de vraag eerst ietsje anders formuleren:

"Waarom kan er geen deeltje sneller reizen, dan een lichtdeeltje (foton)?"

Antwoord:
Omdat fotonen geen (rust)massa hebben. En bijna alle andere deeltjes wel massa hebben.
Als je iets met een heel lage massa wil versnellen richting de lichtsnelheid dan heb je daar heel veel energie voor nodig, maar op het moment dat je die massa gaat versnellen wordt de massa van dat object of dat deeltje steeds groter en moet je er dus nog meer energie in gaan steken (en wordt de massa wederom groter).
Een deeltje zonder massa heeft dat probleem niet.

In principe kan dus elk deeltje zonder massa zo snel bewegen als het licht en fotonen zijn niet de enige deeltjes die massaloos zijn. Je vraag is dus niet geheel correct in die zin.
"waarom kan alleen licht reizen met de lichtsnelheid?"
Als de stelling in je vraag geheel waar was, zou het antwoord zijn:
Omdat een foton enige deeltje is zonder rustmassa.

De andere deeltjes die massaloos zijn, zijn echter gebonden (bewegen niet vrij, of maar heel kortstondig) of zijn enkel nog hypothetisch (zijn nog niet opgemerkt/men vermoed dat ze bestaan). In de praktijk zal je dus vaak horen dat alleen een foton/licht met de lichtsnelheid beweegt.

Het beste is het dus wellicht te zeggen:
"Alleen massaloze deeltjes kunnen bewegen met lichtsnelheid."
Of
"Alle massa heeft oneindig veel energie nodig om tot de lichtsnelheid te geraken"
(En aangezien oneindige energie niet bestaat is lichtsnelheid voor die objecten/deeltjes onmogelijk).

(Dit is wat anders dan "ruimte zelf" welke uit kan dijen sneller dan licht of "informatieoverdrachtsnelheid" via kwantumverstrengeling die in theorie sneller kan zijn dan licht. Dit omdat we dan niet meer over deeltjessnelheid spreken. )

Toegevoegd na 3 dagen:
Er zijn ook nog deeltjes waarvan men beweert dat ze enkel sneller dan het licht zouden kunnen bewegen, maar die deeltjes zijn enkel nog hypothetisch (er is nog geen bewijs voor gevonden).
https://nl.wikipedia.org/wiki/Tachyon
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Thecis
6 jaar geleden
Even een correctie. Een deeltje met massa kan niet met de lichtsnelheid reizen. Wiskundig is er geen probleem om SNELLER te gaan dan het licht.
Zoek maar eens op Faster Than Light Particles. Ze kunnen echter zelf ook niet langzamer gaan dan het licht omdat ze de overgang niet kunnen maken. Is nog een puur theoretische aangelegenheid hoor.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Antwoord aangepast.
Thecis
6 jaar geleden
+
want uit onderzoek is gebleken dat er tot nu toe nog niks zo snel gaat als het licht, er is wel al iets uitgevonden dat bijna net zo snel gaat maar zelfs dat is niet snel genoeg
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Erna55
6 jaar geleden
De vraag is : "waarom"?
Jou antwoord : omdat het zo is ( gebleken ) .
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
de vraag is waarom de antwoord is want er is niks anders dat net zo snel gaat
Thecis
6 jaar geleden
Nee, ik ben het eens met Erna55. De waarom-vraag is niet beantwoord.
Thecis
6 jaar geleden
Daarbij is er nog niets uitgevonden dat bijna net zo snel gaat. Je verwijst denk ik naar deeltjesversnellers en dan met name die van CERN. De elementaire deeltjes die daarin rond gaan, hebben we niet uitgevonden. Die doen dat al miljarden jaren. Echter hebben we wel een machine gemaakt die dat op afroep kan doen. Maar dat is wel een cruciaal verschil....
Het antwoord van MrTomaat is wel goed, maar het geeft niet echt een verklaring.

Het begint met Maxwell's vergelijkingen voor electrische en magnetische velden (bron 1). Na wat omschrijven kun je een formule krijgen die de vorm heeft van een golfvergelijking (bron 1 en 2). Een van die termen gaat keer 1/c^2 Volgens de golfvergelijking betekent dat dat een electromagnetische golf een snelheid van c heeft.

Die c bestaat uit twee andere bekende constanten ( c = 1/wortel (mu0 * c) ) en bleek precies gelijk te zijn aan de snelheid van het licht. Na wat verder onderzoek bleek licht inderdaad een elektromagnetische golf te zijn. Het rare is nu dat de snelheid van het licht constant is, ongeacht je eigen snelheid. Dit is wat Einstein gebruikte voor zijn speciale relativiteitstheorie.

Als je een zaklamp voor je uit schijnt, schijnt het licht volgens jou ALTIJD met een snelheid c voor je uit. Als je sneller dan het licht zou gaan lijkt het voor iemand die stilstaat alsof jij het licht inhaalt. Voor diegene die lijkt het dus alsof het licht vergeleken met jou achteruit gaat in plaats van vooruit. Oorzaak en gevolg kunnen omdraaien afhankelijk van je snelheid wat tegen het principe van causaliteit ingaat. Dit is een van de redenen waarom je niet sneller dan het licht kan gaan.

Dit geldt trouwens alleen voor dingen die informatie bevatten, bijvoorbeeld een brief. Maar ook een klontje suiker bevat informatie want je kan van tevoren met iemand afspreken dat het sturen van een klontje suiker iets betekent.

Als je de relativiteitstheorie uitwerkt kom je er inderdaad op uit dat een deeltje dat met de snelheid van het licht gaat massaloos moet zijn wat MrTomaat zei.

Toegevoegd na 2 minuten:
Bewerking: c = 1/wortel(mu * epsilon0)
En de bronnen:
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Thecis
6 jaar geleden
Je neemt het voorbeeld van causaliteit. Dat is al iets wat in de relativiteitstheorie onderuit gehaald wordt. Wanneer je met een hoge snelheid reist, kunnen oorzaak en gevolg al omgedraaid worden afhankelijk van welk "frame of reference" je gaat gebruiken.