Hoe snel stroomt water bij verval van 1mm per m?

Ik wil de capaciteit van een dakgoot uitrekenen. Daarvoor is het nodig dat ik weet hoe snel water stroomt bij verval van 1 mm/m

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.3K
Erna55
6 jaar geleden
De capaciteit van een dakgoot is vooral afhankelijk van de grootte van de afvoergaten.
Inekez1
6 jaar geleden
En van het formaat (hoogte en breedte) van de goot, het aantal afvoergaten en van het feit of die niet verstopt zitten met bladeren en troep die voor zo'n rekje blijven hangen. Het verval van de goot is alleen van belang om te zorgen dat na een bui ook het laatste water uit de goot wegloopt. 1mm per meter is niet heel veel, maar in principe wel genoeg. Als je een lange kunststof goot maakt met gelijmde koppelstukken, houd er dan rekening mee dat die lijmmoffen (de koppelstukken) in je bak ruim een mm omhoog komen. Daar blijft dan wel een beetje water achter staan, maar nooit zo veel dat het een probleem wordt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik weet hoeveel water per/ sec door de afvoer kan. Dat is 2,5 keer zoveel als theoretisch maximaal wordt aangevoerd volgens NEN.....
Mijn goot loopt niet vlak, op sommige plekken 5 cm lager dan de afvoer. Niet zoals het hoort dus.

Als het water vlak voor de afvoer bij harde regen 2 cm hoog staat. dan heb ik bij een theoretische hoogte verschil van het water van 1 mm per meter de situatie dat het water stroomt. (Meer dan 1mm per m kan niet, want dan zou de goot, op de positie waar de goot het laagst zit overstromen) Om nu de capaciteit te berekenen die daar bij hoort heb ik de stroomsnelheid van het water nodig.

Antwoorden (1)

Beste Dick,

Voor het 'berekenen' van de capaciteit van een dakgoot hoef je de stroomsnelheid van water en het afschot niet te weten.

Het makkelijkst is gewoon de normen aan te houden. Belangrijker trouwens voor de capaciteit van jouw dakgoot is het oppervlak van je dak. Dit bepaald namelijk hoeveel water in je dakgoot stroomt. Lees voor alle informatie de bron die ik heb bijgevoegd.

''Per meter dient u een afschot van 3mm aan te houden per meter''