Waarom wordt ijsthee zuurder als de koolzuur eruit wordt gehaald?

Ik doe voor school (5Vwo) een praktische opdracht waar ik de meest effectieve manier probeer te vinden om de koolzuur uit ijsthee te halen. Ik heb daar drie methoden voor gebruikt: Koken, ultrasone trilbad en het evenwicht laten aflopen. Het rare wat ik heb gevonden is dat de ijsthee zuurder wordt als de koolzuur eruit wordt gehaald. De ijsthee met koolzuur heeft een pH van 3,9 en de pH van de ijsthee waarvan de koolzuur is uitgehaald heeft een pH van 3,4. Weet iemand hoe dit zou komen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Antwoorden (1)

Koolzuur is een zwak zuur en draagt nauwelijks bij aan de pH-waarde van de ijsthee. Bij ijsthee wordt die waarschijnlijk voornamelijk veroorzaakt door citroenzuur. Ik weet niet welke methode je deze meting hebt gedaan, maar het lijkt me aannemelijk dat door koken en trillen een deel van het water is verdampt. De citroenzuurconcentratie is daardoor hoger geworden, met een effect op de pH waarde.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord! Ik heb mijn metingen gedaan met een pH-meter. Ik heb voor het koken/trillen gewogen hoeveel de ijsthee woog en na het koken/trillen dit verschil in massa weer weggehaald door demiwater toe te voegen en daarna pas de pH te meten.