Staan de manen van planeten dicht bij elkaar of juist verspreid, want in dat geval, is het dan nooit donker? Omdat de manen licht weerkaatsen.

De andere planeten in ons heelal hebben meerdere manen. heel veel manen betekent dan toch heel veel weerkaatst licht?

Toegevoegd na 5 minuten:
en nooit donker?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Leuke vraag. Je kunt je hetzelfde afvragen over de sterren. Als er overal om ons heen sterren staan (oude en nieuwe), en de ruimte is oneindig oud en oneindig groot, dan zou de ruimte niet zwart moeten zijn maar helder verlicht -dag en nacht-. Dit heet de "Olbers' Paradox". De oplossing is dat het heelal niet oneindig oud is, maar zo'm 15 miljard jaar. Het licht van de verste sterren heeft ons nog niet kunnen bereiken. En een groot aantal sterren beweegt hard van ons weg, daardoor neemt de frequentie van het licht af (door het Doplereffect) en zelfs zo ver dat wij het niet meer kunnen zien.

Antwoorden (2)

De planeten in ons zonnestelsel die veel manen hebben (denk aan Jupiter en Saturnus) staan al zo ver van de zon, dat het licht dat zij weerkaatsen, nauwelijks invloed op licht en donker op de planeet zelf hebben. Bovendien zijn veel van die manen kleiner dan onze eigen maan terwijl de planeten juist veel groter zijn. Die manen staan inderdaad allemaal verspreid, want elke maan heeft zijn eigen omloopbaan en omloopsnelheid. Kortom, het effect van de lichtweerkaatsing is te verwaarlozen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
WimNobel
6 jaar geleden
Het argument dat deze planeten verder van de zon staan is m.i. niet juist. Immers, ook het directe zonlicht aan de dagkant van de planeet is daardoor minder. Ook zijn de vier grote manen van Jupiter en Titan bij Saturnus van de zelfde orde van grootte als onze maan. De grootte van de planeet doet er niet toe; het gaat om hoeveel licht je van de maan ontvangt per oppervlakte-eenheid op de planeet. Mijn conclusie is dat de grote manen van de grote gasplaneten naar verhouding even sterk de nachtzijde van de planeet kunnen verlichten als onze maan dat doet in verhouding tot het zonlicht aan de dagzijde.
Als ze tenminste niet verduisterd worden. Want manen die een lage omloopsbaan om een grote planeet hebben, worden tijdens veel omlopen verduisterd. Dat gebeurt met name als het baanvlak van de maan samenvalt met de zonsrichting. Bij Jupiter gebeurt dat ongeveer eens in de zes jaar gedurende een aantal maanden en wel voor alle vier de grote manen in dezelfde periode.
De manen van planeten staan soms dicht bij elkaar en soms juist verspreid. Dat komt door de verschillende omloopsnelheden, waardoor manen dichtbij een planeet, de buitenste manen regelmatig 'inhalen'. Overigens werkt dat voor planeten rondom de zon net zo.
tinus1969