Ik heb een motor hoe groot moet mijn batterij zijn?

IK HEB Een motor van 370 watt en 220volt en ik zou daar zon 20 min mee Willem rijden maar hoe groot zou de accu moeten zijn hiervoor ik dacht je doet p=u×i (vermogen=spanning×stroomsterkte) dus dan is het i=p÷u
I=370÷220 i~1,6a en dan kan je ah berekenen door het keer de tijd te doen 20 min is ongeveer 0,3333 uur dus dan doe Je 1,6×0,33333 om ah te berkenen maar Dan kom ik op 0,54 ah uit is dat niet heel weinig? Klopt dit eigenlijk wel? Alvast bedankt Voor De hulp

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
TurfGraver
6 jaar geleden
Heb je een accu van 220V (en dan waarschijnlijk ook wisselspanning)?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik heb nog geen accu
TurfGraver
6 jaar geleden
De motor die je hebt is waarschijnlijk 220V wisselspanning. Een accu cel geeft 1,5V gelijk spanning af. Een 12V accu heeft dus 8 cellen.
Voor 220V heb je 147 cellen of ruim 18 12V accu's nodig. En dan nog is het gelijk spanning waarop de motor niet zal draaien. Zou je dat op één of ander manier oplossen dan zou de motor afhankelijk van het vermogen van de accu's (Ah) een tijd kunnen draaien. Hoe lang? laten we vanuit gaan dat je 40Ah accu's gebruikt die volledig zijn opgeladen.
Je motor verbruikt 1,6A dus na 25 uur zijn ze leeg.
TurfGraver
6 jaar geleden
Ooo ja. Bij accu's met een vermogen van 0,54Ah zou die motor in theorie inderdaad 20min draaien.
Reddie
6 jaar geleden
Goed berekend. Maar wat voor motor? Een motorfiets? En hoezo rijden?
Gewoon nieuwsgierigheid.

Het beste antwoord

Je berekening klopt, maar je moet die wel wat nauwkeuriger opschrijven. P=U*I en dus I=P/U en niet P+U. Gelukkig heb je wel gedeeld i.p.v. opgeteld.
Je raakt ook meteen het probleem van de eenheid Ampere-uur. 0,54 Ah lijkt inderdaad niet veel, maar met een accu die 230V levert is dat wel degelijk veel. Dat komt omdat de spanning naar verhouding zo hoog is en de eenheid Ah alleen de stroom en de tijd rekent en de spanning buiten beschouwing laat. Je zag zelf al dat voor het vermogen de spanning wel degelijk belangrijk is: P=U*I tenslotte!
Accu's van 230V bestaan misschien wel, maar zullen lastig te vinden zijn en/of schreeuwend duur. Je kunt m.b.v. een omvormer 12 of 24 V omvormen tot 230V wisselspanning. Als je 20 min wilt draaien heb je 444.000J nodig een 12v-accu van 31 Ah kan dat theoretisch redden. Verliezen in de omvormer meegerekend kom je 20% hoger uit:37Ah. Loodaccu's mag je echter niet 'leegtrekken' zonder ernstige beperking van de levensduur te krijgen. Een tractie-accu kan daar beter tegen dan een auto-accu. Een tractie-accu kun je ong. 50% legen voor je problemen krijgt, een auto-accu maar 10-20%. Respectievelijk heb je dan dus 75 Ah tractie-accu of een 250 Ah auto-accu nodig.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Nu zie ik het. ÷ is geen plus-teken. Volgende keer toch maar een / gebruiken het verschil tussen + en ÷ is hier wel heel klein!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dankjewel her heeft mij erg geholpen