is er een verschil tussen jodium en jood oplossing?

weet iemand of er een verschil tussen jodium en jood oplossing is? en weet iemand hoe ik een jood oplossing kan maken, mocht dat een verschil zijn.

greetzz

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
16.1K
erotisi
6 jaar geleden
zijn hetzelfde: https://nl.wikipedia.org/wiki/Jodium_(element)

Antwoorden (2)

Jodium is Latijn en geeft een atoomsoort (element) aan.
Jood is de stof die uit die ene atoomsoort bestaat (het "vrije element"); je kunt er wonden mee ontsmetten. Betadine is een oplossing ervan. De zuivere stof jood is een vaste stof, dus moeilijk aan te brengen op een wond. Een joodoplossing hoef je dus niet te maken, die is er al. Je kunt met een geschikt oplosmiddel het jood wel uit betadine extraheren (goed schudden), maar water is geen geschikt oplosmiddel voor jood. Wasbenzine wel. Alleen verandert de kleur van jood dan in paars (ook de vaste stof jood is paars).
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
bedankt, ik wil graag een experiment doen waarbij je een joodoplossing nodig hebt, het gaat over indicatoren, kan ik dan gewoon betadine gebruiken?
tinus1969
6 jaar geleden
@AlChemie @mike13jantje,
betadine wordt soms omschreven als 'jodium', maar dat is niet waar het hier om gaat.
Een jood-oplossing of jodium-oplossing is een mengsel van I2 ('jood') en natrium- of kaliumiodide in water.

Jodium is strikt genomen de naam van het element, maar de naam wordt ook vaak losjes gebruikt voor allerlei moleculen die ook jodium bevatten.
tinus1969
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
dus kan ik nou wel of niet betadine gebruiken als jood oplossing?
tinus1969
6 jaar geleden
@mike13jantje, dat hangt er dus vanaf waarvoor je die jood-oplossing wil gebruiken, maar meestal niet.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
om een indicator experiment te doen
tinus1969
6 jaar geleden
@mike13jantje, voor een indicator experiment kun je gene betadine gebruiken. Daar heb je echt I2 voor nodig.