Wat is warmte?

Ik weet dat licht een deeltje (foton) is. Beweging is, nou ja, beweging maar wat is warmte dan? Is het een golf? Is het een deeltje? Wat is het?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Beweging van moleculen/deeltjes.

Antwoorden (3)

Warmte is energie die ontstaat als materiedeeltjes bewegen. Warmte is dus bewegingsenergie en gaat samen met het leven, zelfs al kan ook materie die wij als dood ervaren, bewegen en warmte afstaan.
Wie de handen warm wrijft, weet dat de wrijving die ontstaat bij deze beweging voor het opwekken van warmte zorgt. Zo is het ook de wrijving tussen bewegende materiedeeltjes die warmte in de materie opwekt. Bij vloeistoffen en gassen, waarin de deeltjes nagenoeg vrij door elkaar bewegen, is het de toevallige botsing tussen deeltjes die warmte produceert. Bij vaste stoffen kunnen de deeltjes, die nagenoeg letterlijk aan elkaar vast zitten, slechts door trilling een interne wrijving en aldus warmte opwekken.
Verbranding is het meest typische voorbeeld van een zogenaamde exotherme chemische reactie, een uitwisseling tussen deeltjes die warmte voortbrengt. In dit geval brengt de botsing tussen deeltjes een ware explosie voort, waarbij deeltjes in kleinere fragmenten uiteenvallen die zich vervolgens met andere deeltjes, de zuurstofatomen, weer verbinden.
fremar
6 jaar geleden
Strikt genomen is warmte niet hetzelfde als beweging, maar kan er wel door veroorzaakt worden. In de natuurkunde is warmte een vorm van energieuitwisseling tussen systemen die onderling niet in thermisch evenwicht zijn; ofwel verschillende temperatuur hebben wanneer de temperatuur voor de systemen gedefinieerd is.

Die uitwisseling kan gebeuren door inderdaad straling (golven) convectie of conductie (geleiding). Warmte zelf kan dus worden uitgewisseld door warmtestralen (bijv. infrarodestraling).

Als je dus je hand bij de verwarming houdt dan wordt je hand warm door warmtestralen en als je je hand er tegenhoudt ook nog door geleiding. Convectie vindt bijv plaats als je warme en koude lucht bij elkaar plaatst; door luchtverplaatsing kunnen koude regionen warmer worden.

Zie ook andere verwarring rond het begrip warmte: https://nl.wikipedia.org/wiki/Warmte#Verkeerd_dagelijks_taalgebruik
erotisi
6 jaar geleden
Warmte komt voor bij energieuitwisseling dus bij wrijving en dergelijke. Warmte is dus een energie vorm. In feite is warmte een stralings vorm met name warmtestraling. Daaruit kan je concluderen dat het golven zijn, met name elektromagnetische stralings golven. Er is een bekend voorbeeld: de magnetron, de microgolven binnenin zijn elektromagnetische golven met een korte golflengte, dat is warmtestraling.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Is warmte dan niet meer een gevolg van de beweging van golven in deeltjes i.p.v een golf op zich?