Hoe snel koelt een voorwerp af in een vacuüm?

Ik bedoel dus hoelang het duurt tot een object bijvoorbeeld een steen al zijn warmte heeft uitgestraalt als hij met een temperatuur van 50°c begint en de temperatuur rondom het vacuüm 20°c is

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.5K
erotisi
7 jaar geleden
Dat ligt eraan hoe groot en zwaar die steen is. Bovendien is een vacuum van 20 graden wel erg hoog. Het echte vacuum heeft een temperatuur van -273 graden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik bedoel dus bijvoorbeeld een kamer die vacuüm is en de steen heeft een gewicht van 1 kilo
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
Temperatuur is de snelheid van de moleculen. In een vacuüm zijn geen moleculen. Er is dus niets wat snelheid heeft. Er is dus geen temperatuur. Niet heet en niet koud. Dat een vacuum dus per definitie - 273 graden is, is dus niet waar. Praten we niet over een hoog vacuüm, dan kunnen de moleculen elke snelheid hebben, ook die van 20 graden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Oke maar mijn vraag is hoeveel tijd de steen in beslag neemt om van 50° naar 20°c te dalen in een vacuüm
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
Een exacte tijd heb ik helaas niet voor je, maar je steen zal al zijn warmte kwijt moeten raken via warmtestraling. Warmte verliezen via b.v. luchtstromen us er niet bij. Tegelijkertijd ontvangt hij ook weer warmtestraling van de kamer. Het kan best wel een tijdje duren voordat alles in evenwicht is en de steen dezelfde temperatuur heeft als de kamer.

Antwoorden (2)

Dat duurt oneindig lang. Het raakt eerst een beetje kwijt. Dan van de rest weer een beetje, etc.
Het raakt dus nooit alle warmte energie kwijt, al blijft er een oneindig klein beetje over.
De snelheid waarmee dat gaat is afhankelijk van het materiaal en de vorm. Dus daar is niets zinnigs over te zeggen. Dat kun je hoogstens in elk geval apart meten.
Reddie
7 jaar geleden
Hangt er van af wat de temperatuur is binnen je vacuüm. De warmte wordt afgegeven tot die van de steen en het vacuüm gelijk zijn.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
20°c maar vacuüm kan zelf geen temperatuur hebben dus daarom zeg ik erom heen en de steen straalt de warmte dan uit maar hoelang duurt het voordat de steen van 50°c is afgekoeld tot 20°c door de uitstraling
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Daar zijn wel formules voor te vinden. Je moet wel aangeven hoe nauwkeurig je wilt zijn, wat voor temperatuursverschil je klein genoeg vindt om als 'gelijke temperatuur' te laten gelden. is dat 1 graad, 1/1000e graad, een miljoenste graad?
Geef je dat niet aan, dan heeft Reddie het juiste antwoord: nooit!