Wat helpt tegen straling?

om jezelf te beschermen tegen straling.
bv voor als een atoombom die een paar kilometer verder valt.
of bij een lek in kern afval.
kan dat met zilverpapier? om het af te weren.
ijzer? lood? wat kan men alvast doen? je weet maar nooit

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat je ook kan doen is juist heel dicht bij een centrale gaan wonen : altijd je stroom voor een prikkie hee? en zo overwin je ook een beetje je angst katten gaan vaak ook op stralingsrijke dingen slapen zoals een tv

Het beste antwoord

Je zult een kelder moeten bouwen met wanden van 6 meter dik beton en voor heel lang WATER en voedsel.
Ook is een systeem handig waarmee je de straling buiten kunt meten , zodat je kunt berekenen hoelang je buiten kunt zijn voordat je aan je dosis Sieverts per dag zit.
Lucht is een wat groter probleem, je zult een filter moeten hebben wat de zware radioactieve metalen zoals Sr 90 ed. uit de lucht filtert.
Eigenlijk kan ik je maar een echt ad vies geven, zorg of dat de bom heel ver bij je vandaan valt of dat je hem zowat boven op je dak krijgt.
Alles ertussenin is heel erg vervelend.
Zilverpapier (alufolie) helpt NIETS, je wordt alleen wat beter bij elkaar gehouden als je gebraden wordt.
Lekkend kernafval kun je in de smiezen houden met een geigerteller en/of een disimeter in je zak stoppen.
Het voordeel van de Geigerteller is , dat hij gaat tikken als er straling is, de dosimeter is mosterd na de maaltijd.

Toegevoegd na 1 minuut:
lees ook even mijn reactie bij Jeroenla.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

D'r is maar een antwoord mogelijk Pruts, bouw een schuilkerder......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bitter weinig kun je daar tegen doen. Je kunt je verschuilen in diepe stralingsvrije kelders,maar dan moet je wel zorgen dat je voor de eerste paar jaar voldoende voedsel hebt en drinken uiteraard en dat de lucht gefilterd wordt en om daar gebruik vante kunnen maken,Gerrit,vereistr natuurlijk wel een flinke buidel euro"s. Maar ik denk niet dat je je ongerust hoeft te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1) Als een atoombom een paar kilometer verder valt, hoef je je over straling geen zorgen te maken.

2)In principe helpt elk materiaal tegen radioactiviteit, zolang het maar dik genoeg is. Lood heeft bijvoorbeeld een halveringsdikte van 14 cm. Dus als je achter 14 cm dik lood gaat zitten, dan heb je nog maar de helft van de activiteit. Om veilig te zijn, heb je dus heel wat meerdere keren de halveringsdikte nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De hoeveelheden straling waar je het nu over hebt kan alleen door een goede meter beton of een centimeter of enkele centimeters lood tegengehouden worden. De beste verdediging is ergens anders zijn. Anders een speciale bunker met lucht filters.
Geen van die maatregelen zijn echt realistisch. De enige maatregel die voor individuen nuttig is zijn jodium tabletten tegen de opname van radioactief jodium dat bij een dergelijke gebeurtenis kan vrij komen. Die worden in dat geval voor de overheid beschikbaar gesteld (nooit zomaar op eigen houtje gaan slikken!).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op e-bay is een atoomkelker te koop. Je kunt nog bieden ;)

http://www.hln.be/hln/nl/959/Bizar/article/detail/1074220/2010/03/01/Atoomkelder-te-koop-op-eBay.dhtml

Toegevoegd na 3 minuten:
Oeps, je kunt niet meer bieden :(
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt dan beter niets bouwen, maar in een keer dood zijn, het zou niet best zijn wat je dan buiten aantrof.