drijven en zinken van blauwe en witte kralen?

Ik heb net een film gekeken over het drijven en zinken van blauwe en witte kralen in een fles water met alcohol en zout.
Nu begrijp ik dat de kralen door de dichtheid zich gaan sorteren. Maar ik ben benieuwd waar om een witte kraal een lagere dichtheid heeft vergeleken met een blauwe kraal. Ik heb voor mijn opleiding een verklaring nodig over dit onderzoek maar ik kan niet veel op het internet vinden wat ik begrijp..

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (1)

De kralen zijn gemaakt van verschillende materialen, de truc in dit clipje gaat over de dichtheid in de vloeistoffen(isopropyl alcohol/ethanol en zout water), en niet zozeer in de kralen. Dit verschil in dichtheid van de vloeistoffen maakt het sorterende effect, immers zakt het zoute water naar de bodem en ligt de alcohol hier boven op in rust, en is het gewicht van de kralen exact uitgekiend.