Wat is sneller op omgevingstemperatuur 1 liter water of 1 liter koelvloeistof?

Situatie
ik haal 1 liter kraanwater en 1 liter koelvloeistof (60% gedeminiraliseerd water+40% antivries) uit de koelkast, ze hebben beide een temperatuur van 10 graden en ik zet ze in een omgeving van 40 graden. Welke van de twee bereikt eerder de omgevingstemperatuur en waarom?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Antwoorden (2)

Ik zou zeggen; 1 liter koelvloeistof.
Water heeft namelijk een hoge soortgelijke warmte; er moet dus meer energie worden toegevoerd. Er van uitgaande dat energietransport de beperkende factor is, dat dat voor beide stoffen verder gelijk is (een redelijke aanname als ze gelijk verpakt zijn), zal koelvloeistof dus het snelst opwarmen.
tinus1969
7 jaar geleden
Dat maakt niets uit. Dat was ooit een vraag uit de nationale wetenschapsquiz.