Hoe kun je een elektrische stroomkring vergelijken met de centrale verwarming?

Ik heb gehoord dat je de elektrische stroomkring ook wel kunt vergelijken met de centrale verwarming (dus de ketel is de batterij, de verwarming de lampjes, enz.), maar hoe kun je dan uitleggen wat het vermogen, de stroomsterkte, de spanning en de weerstand is (als je het uitlegt m.b.v. de cv)?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (1)

Dat kan niet, sommige vergelijken het met een diameter buis en de waterdruk. Om elektra te begrijpen moet je dat gewoon vergeten.
Op een kabel staat een bepaalde hoeveelheid spanning (Volt)
De stroom (Ampere) gaat pas lopen als er een verbruiker (Weerstand) aangesloten is op de stroomkring. Ik zie niet in hoe je dat kunt vergelijken met de CV circuit. Zoek op google: de wet van ohm, als je er het fijne ervan wilt weten.