Hoe bereken ik de veerkracht zonder veerconstante?

Voor een natuurkunde verslag moet een aantal berekeningen maken met meetresultaten. Ik heb de massa, zwaartekracht, lengte van de veer en de uitrekking. Ik neem aan dat ik Fv= Cu moet gebruiken, maar dan heb ik de veerconstante nodig...
Hoe los ik dit op?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
4.8K
erotisi
7 jaar geleden
Die veerconstante kun je zelf uitrekenen door c=F/u Dus c= 1,962 / 0,777 = 2.52 c= 0,1962 / 0,080 = 2.45 etc
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@erotisi, dus Fv = Fz?
erotisi
7 jaar geleden
Zo ongeveer ja, de grootte is hetzelfde alleen de richting is anders
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als de massa bij iedere meting stilhangt -noodzakelijk, anders kun je de lengte niet meten- zijn de veerkracht en de zwaartekracht met elkaar in evenwicht, dus gelijk in grootte, maar tegengesteld van richting.
Iets anders is het volgende. Als je ervan uitgaat dat de veerconstante inderdaad constant is, zou een grafiek met de massa M op de horizontale as en de uitrekking U op de verticale, een rechte lijn moeten zijn. Controleer maar.

Het beste antwoord

De massa ondervindt een zwaartekracht, naar beneden gericht, en daardoor wordt de veer uitgerokken tegenover haar rusttoestand, dus de toestand waarin ze niet uitgerokken is of niet samengedrukt. Gezien de veer wordt uitgerokken, zal ze een kracht naar boven uitoefenen op de massa. Als deze twee krachten elkaar opheffen, is de totale kracht op de massa nul. Als de massa op dat moment stil staat, zal ze ook niet in beweging komen.

1) zwaartekracht op de massa : - m.g (min, want naar beneden gericht)

2) kracht van de veer : c.u waar u de afstand is waarover de veer wordt uitgerokken tegenover haar rusttoestand. Deze kracht werkt naar boven, en heeft dus een plusteken.

c.u = m.g

u = mg/c

c = mg / u

c = (0,1kgx9,81=Fz) / 0.387

c = 0.981 / 0.387

c = 2.53

De veerconstante wijkt af en toe een beetje af maar komt over het algemeen neer op 2.5
erotisi
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dankje! Een erg goede uitleg.
MiniPino1
een jaar geleden
Hartelijk bedankt, zonder dit had ik mijn Natuurkunde practicum niet kunnen maken.