Hoe laat is het op de Noordpool en Zuidpool?

Wij moeten onze klok terug zetten of vooruit zetten. (wintertijd en zomertijd). Hoe gaat de Noorpool en Zuidpool hier mee om?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
10.3K

Het beste antwoord

Op de zuidpool (Antarctica) is het 10 uur later. Hier wonen te weinig mensen om een winter of zomer tijd in te stellen (deze is maatschappelijk ingesteld, niet natuurwetenschappelijk).

De Noordpool geldt: UTC/GMT +12
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

gisteren op het radio 1 journaal hier een antwoord op gehoord. Daar vertelde iemand die op de Zuidpool zit dat er eigenlijk geen tijdszone daar is (want alle tijdszones komen daar samen). Om toch een tijdsidee te krijgen, hebben de mensen in het kamp besloten om de tijd van Nieuw-Zeeland aan te houden: daar komen de bevoorradingsvliegtuigen vandaan.
Ik ga er nu gemakshalve van uit dat dit ook voor de Noordpool geldt
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De tijdzones lopen van de noordpool naar de zuidpool. Met andere woorden: het ligt er aan of het om de Noordpool boven Zweden gaat, of om de Noordpool boven Amerika.

Op de volgende site vind je een kaartje van de wereld met de tijdzones: nl.wikipedia.org/wiki/Tijdzones

Bron: http://aladin.bibliotheek.nl/aladin_detail.asp?qpid=130125