Waarom vormt Zink in gebruik als opofferingsmetaal geen zelfbeschermend oxidelaagje?

Zink blootgesteld aan zuurstof vormt een oxidelaagje dat hem beschermt tegen verdere corrosie. Waarom gebeurt dit niet als zink wordt gebruikt als opofferingsmetaal op een boot om het staal van de boot te beschermen tegen roesten? Waarom verdwijnt het zink dan wel?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (1)

De elektronen die vrij komen bij de oxidatie van zink worden doorgegeven aan het metaal waaraan die zinkanode vastzit, in deze redux reactie kan het niet anders dan dat zink gaat oxideren.

En als je een anodeblok goed bekijkt van een schip(heb toevallig einde zomer zo'n ding in handen gehad) zie dat deze toch wit zijn uitgeslagen, en dat duidt toch echt op oxidatie.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Thecis
7 jaar geleden
Is het blok ook niet aanzienlijk kleiner geworden?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het antwoord van een scheikundeleraar luidt: Het antwoord van een scheikundeleraar luidt: "Het opofferingsmetaal zink wordt Zn2+ en gaat in de oplossing, de elektronen verplaatsen zich echter naar het te beschermen materiaal. De reactie met zuurstof vindt nu niet plaats aan het zink oppervlak, maar aan het ijzer oppervlak. Er zal dus geen beschermend zinkoxide (ZnO) laagje ontstaan." Maar dit klopt niet met de waarneming van roquetrader. Bovendien: waarom zouden de electronen zich ALLEMAAL verplaatsen naar het ijzer?
Thecis
7 jaar geleden
Omdat er een soort van stroomkring ontstaat (of liever gezegd, aan het kant van de zink ontstaat een overschot aan elektronen, aan de kant van het ijzer een tekort). Ik durf ook niet met zekerheid te zeggen of er daadwerkelijk een oxidelaag ontstaat.
Thecis
7 jaar geleden
http://www.euroszeilen.utwente.nl/wiki/Opofferingsmetaal
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hoi Thecis, Ik snap dat de elektronen richting het ijzer zullen willen gaan. Maar het lijkt me dat ze dat niet ALLEMAAL doen, want dan zouden er weer teveel elektronen bij het ijzer zijn. Dus zou ik denken dat de beschikbaarheid van elektronen om te reageren met zuurstof bij het zink niet kleiner is dan bij het ijzer.
Er worden bij het zink bovendien voortdurend nieuwe elektronen vrijgemaakt, die ipv verhuizen naar het ijzer ook direct met een voorbijkomende zuurstof zouden kunnen reageren.