Wat is het verschil tussen HCl en H+ + Cl-?

Weet iemand wat het verschil is tussen HCl en H+ + Cl-? De scheikunde leraar heeft dit laatst uitgelegd maar weet het niet meer zeker, ik bedoel het verschil in benaming. Volgens mij was eentje zoutzuur en de andere natriumchloride maar weet niet welke welke is en of deze namen kloppen. Kan iemand me helpen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
6.3K

Antwoorden (1)

natriumchloride oftwel NaCl is keukenzout. Dat staat niet in je hoofdvraag dus weet ik niet wat je precies bedoelt.

Niettemin HCl is het gas waterstofchloride en zoutzuur is de waterige oplossing van het gas waterstofcloride.
Waterstofcloride opgelost in water (zoutzuur) geeft H+ (eigenlijk H3O+) en Cl-. Oftewel H+ en Cl- zijn ionen in oplossing met water als zijnde zoutzuur.

Natriumchloride werkt een beetje hetzelfde. In oplossing geeft dat Na+ en Cl-.
erotisi
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
dus HCl is natriumchloride en H + Cl is zoutzuur?
erotisi
7 jaar geleden
Nee, HCl is waterstof chloride en H+ en Cl- zijn de ionen die ontstaan wanneer het gas HCl wordt opgelost in water. HCl is geen natriumchloride, want dat schrijf je als NaCl
Thecis
7 jaar geleden
Conclusie: NaCl (natriumchloride) is keukenzout. Een vaste stof. Wanneer je dit oplost in water krijg je Na+ en Cl- ionen. Als je het proeft, proeft het als zeewater. Oftewel zout. HCl is waterstofchloride. Een gas. Wanneer dit gas in water oplost, krijg je H+ en Cl- ionen. Deze oplossing noemen we zoutzuur. Een zure oplossing die je NIET moet willen drinken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Maar iedereen weet hoe het smaakt, het is ook maagzuur!.
Thecis
7 jaar geleden
@simpelm
Maagzuur is op basis van zoutzuur, maar absoluut niet hetzelfde. Maagzuur si vermengd met vele andere dingen en de meeste oprispingen komen nadat er gegeten of gedronken is. Dus dan zijn de smaken vermengd.