Wordt de voltage groter of kleiner als twee geladen platen zich van elkaar verwijderen en heeft dat invloed op de capaciteit?

De een zegt groter en de ander kleiner.

Zie :https://forums.studentdoctor.net/threads/voltage-between-plates-vs-distance.806878/ :

1) " If you are using a CHARGE and the distance between the charge increases than Voltage will decrease."

2) " increasing the distance between the plates while holding charge constant increases voltage"

En stel dat het voltage/potentiaal kleiner wordt als de platen zich dichter bij elkaar bevinden is de capaciteit dan ook groter omdat C=Q/V?
Immers als V minder wordt dan kun je er lading (Q) bij doen zodat C even groot blijft?

erotisi
7 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (2)

De voltage stijgt met de veldsterkte. Hoe kleiner de veldsterkte, des te hoger de spanning wordt opgebouwd. Het is dus het doel de platen zo dicht mogelijk bij elkaar te zetten. Op een gegeven moment wordt de kans op 'doorslaan steeds groter; zelf met goede isolatoren. Door een diëlektricum toe te voegen kan men de capaciteit nog verder opschroeven....

Toegevoegd na 56 seconden:
Oh nee.... "Hoe kleiner de veldsterkte" moet natuurlijk zij "hoe kleiner de afstand"!
7 jaar geleden
Reddie
7 jaar geleden
Je verhaal gaat over een condensator, ofwel een héél specifieke configuratie van ladingen en afstanden.
Ik het algemeen is de situatie heel wat ingewikkelder.
Het klopt dat iedereen wat anders zegt.
Je vergelijkt namelijk appels met peren.
Ten eerste bestaat spanning niet. Spanning is geen fysische entiteit. Er bestaat spanningsverschil, die het gevolg is van.
Lading bestaat (fysische entiteit), en rondom een gelade voorwerp heerst een elektrisch veld. En de Flux (de krachtlijnen) door een gesloten oppervlak rondom een geladen voorwerp is evenredig met de omvatte lading. Het spanningsverschil hangt weer af ven de permeabiliteit van het medium waar de krachtlijnen doorheen gaan en van de Fluxdichtheid, en dus van de configuratie van de ladingen.
Zo kun je bijvoorbeeld iets zeggen over de fluxdichtheid en de veldsterkte tussen twee oneindig grote platen op een zekere afstand.

De formule C=Q/V geldt altijd, maar heeft niets met het voorafgaande te maken.
Reddie
7 jaar geleden
erotisi
7 jaar geleden
Maar neemt het voltage nu toe of af bij verwijdering van de geladen platen. Of is dat een onzinnige vraag?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"Immers als V minder wordt dan kun je er lading (Q) bij doen zodat C even groot blijft?"... Je kan bepaalde factoren beïnvloeden omdat je een bepaald doel wilt bereiken, bijvoorbeeld de capaciteit door de afstand van de platen te manipuleren. Wat jij vraagt is gelijk aan het vragen bij de Wet van Behoud van Energie: als nou de potentiële energie vermindert, wordt dan de kinetische energie groter... Alsjeblieft, laat je kennis van electriciteit maar varen...
erotisi
7 jaar geleden
@freekfluweel
Ik begrijp de strekking van je reactie niet helemaal. Natuurlijk is E=Ep+Ek dus je laatste vraag klopt wel. Wil je nu zeggen dat het logisch is dat als je de platen verwijdert de capaciteit toeneemt omdat het Voltage vermindert? Maar zo logisch is dat niet omdat de vraag is of het voltage stijgt of daalt door verwijdering. Je ziet de kennis van electriciteit is er nog niet helemaal en voor zover die fout is laat ik die graag varen, maar dan moet je wel wat duidelijker zijn wat dan fout is en waarom.
erotisi
7 jaar geleden
Of bedoel je te zeggen dat de capaciteit niet constant blijft bij toename van de afstand tussen de platen omdat de capaciteit afhankelijk is van de afstand. De capaciteit neemt toe met de oppervlakte van de geleiders en af met de afstand daartussen. C=E0 A/d
C=Q/V
Dus als de afstand kleiner wordt neemt capaciteit toe, vermindert het voltage en bijgevolg moet de lading Q gelijk blijven.....echter als de lading wel kan toenemen zal bij het dichter bij elkaar komen van de platen het voltage gelijk blijven en de capaciteit toe kunnen nemen....?