Als je autoruiten bevroren zijn en je gaat krabben zonder verder te rijden of motor te starten vriezen deze dan later toch weer dicht?

Ik vraag me dat al een tijdje af. Als je de motor niet start en ook niet in de auto gaat zitten veranderd er verder qua temperatuur niets aan de omgeving.

bamibal
7 jaar geleden
Als je 's avonds gaat krabben om 's ochtends snel weg te kunnen rijden, dan gaat dat helaas niet op.
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Haha ja dat vroeg ik me inderdaad af.

Antwoorden (2)

Ja, die bevriezen weer. Zolang het vriest gaan je ruiten bevriezen. Het maakt wel uit hoe hoog de luchtvochtigheid is natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat is heel afhankelijk van de buitentemperatuur (min / max), waar je auto staat en hoeveel vocht er in de lucht zit.

Ik heb maandag mijn autoruiten schoongemaakt. Het is hier al de hele week onafgebroken mistig. Het rijp zit meer dan een centimeter dik aan de takken. Maar mijn auto blijft schoon. Sinds afgelopen maandag heb ik de auto niet meer gebruikt.

Als een auto kouder is dan de omringende lucht, gaat het vocht uit de lucht condenseren op de auto(ruiten). Dat gebeurt vooral bij wisselende buitentemperaturen (net boven nul / net onder nul). De vochtige lucht is dan net iets warmer dan de auto. Maar als de buitenlucht continu net zo koud is als de auto, dan condenseert er geen vocht en vriest het dus ook niet vast.