Duurt het twee keer zo lang om iets te zien op lange afstand als jij de lichtbron bent?

Misschien moeilijk te beschrijven, maar ik vroeg me dit af:

Stel, je zet een intens sterke spotlight op de aarde neer.

Je mikt de spotlight op een enorme spiegel in de ruimte, die 1 lichtjaar ver staat.

Het licht van de spotlight doet er nu ongeveer een jaar over om de te bereiken.

Duurt het nu 2 jaar voor ons op aarde om te zien dat het licht de Spiegel heeft bereikt?

Ik neem aan dat het licht ook nog terug moet kaatsen voordat wij het kunnen zien.

Toegevoegd na 43 seconden:
Om de spiegel te bereiken*

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.1K
erotisi
7 jaar geleden
ja
Erna55
7 jaar geleden
Erotisi +
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Haha kort maar krachtig, dankjewel!

Antwoorden (2)

De vraag is inderdaad heel simpel te beantwoorden. Het licht doet er een jaar over om de spiegel te bereiken, weerkaatst en doet er weer een jaar over om terug te komen. Dat kan je zien.

Paar kleine voetnoten:
- De aarde draait om de zon heen. Maakt het het opvangen iets lastiger, maar maakt voor de vraag verder niet uit.
- Voor de diepgang, je bevindt je op aarde en blijft daar. Je blijft in hetzelfde frame-of-reference als de spiegel (neem ik even aan), dus je hoeft geen rekening te houden met relativistische effecten (omdat bijv de aarde in een ander referentiekader zit dan de spiegel
Thecis
7 jaar geleden
lekker kort:
Je ziet dan inderdaad over 2 jaar wat er over een jaar gebeurde.....
7 jaar geleden
Thecis
7 jaar geleden
Lekker kort.
Onduidelijk.