Waarom zijn sommige metalen niet vatbaar voor corrosie?

Ijzer roest op den duur, koper corrigeert ook, maar aluminium vormt een klein laagje aluminiumoxide wat als beschermlaag functioneert. Waarom geldt hetzelfde niet bij alle metalen waarbij alleen de bovenste laag wordt aangetast? En waarom zou men de roest niet kunnen zien als het alleen de bovenste (en dus zichtbare) bevat?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (2)

Aluminiumoxide vormt een strakke cohesie laag op het oppervlak van aluminium omdat het volume kleiner is dan het volume van een equivalente hoeveelheid aluminium. Bij ijzer is de oxidevorm juist groter dan de ijzervorm zodat het er makkelijk los van raakt.
erotisi
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Vraagsteller vergelijkt de reactie met zuurstof (corrosie) van twee overgangsmetalen (Fe=ijzer en Cu=koper) met een hoofdmetaalgroep (Al=aluminium).
Zie periodiek systeem. Goud, een overgangsmetaal (symbool Au, atoomnummer 79, vijf schillen protonen) heeft geen enkele mogelijkheid om te binden met zuurstof, atoomnummer 8, 1 schil protonen)
Thecis
7 jaar geleden
@NGanzenveer
Hoezo geen enkele mogelijkheid dat goud met zuurstof bindt?? Vanuit de wiki:
Goud(III)oxide is het meest stabiele oxide van goud en heeft als brutoformule Au2O3. De stof komt voor als rood-bruine kristallen, die onoplosbaar zijn in water. Goud(III)oxide is thermisch onstabiel en ontleedt bij temperaturen boven de 160°C. Goud(III)oxide wordt gebruikt voor het kleuren van hoogwaardig glas.
Thecis
7 jaar geleden
Mooi antwoord Erotisi +
Vraagsteller vergelijkt de reactie met zuurstof (corrosie) van twee overgangsmetalen (Fe=ijzer en Cu=koper) met een hoofdmetaalgroep (Al=aluminium).
Zie periodiek systeem.

Goud, een overgangsmetaal (symbool Au, atoomnummer 79, vijf schillen protonen) heeft geen enkele mogelijkheid om te binden met zuurstof, atoomnummer 8, 1 schil protonen), ijzer en koper 'mogen' dit wel.

Energievergelijkingen op protonen is niet echt een antwoord voor Goeievraag.
Wellicht herkent u het element in mijn avatar?

Toegevoegd na 15 minuten:
Roest is best een groot probleem, daarom zit er nogal wat goud in je mobiele telefoon ;-)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wat zijn "protonschillen"? Tevens beantwoord dit de vraag niet, het ging om aluminium en andere metalen, niet het edele metaal goud.
Thecis
7 jaar geleden
@NGanzenveer
Goud heeft geen enkele mogelijkheid om met zuurstof te binden. Wat gek dan dat Goud(III)oxide gewoon commercieel verkrijgbaar is...
https://www.google.dk/search?q=goudoxide&oq=goudoxide&aqs=chrome..69i57.2207j0j1&sourceid=chrome&ie=UTF-8 Ijzer en koper kunnen dit veel gemakkelijker. Dat is iets heel anders. Daarbij begin je over protonschillen. Een linkje voor de anderen: https://en.wikipedia.org/wiki/Nuclear_shell_model
Echter gaat dit over de nucleus en waar er (bij de hoge atoomnummers) een stabiele plek komt. Daarom wordt er nog zo getest op nieuwe atomen met (zeer) hoge nummers.
Dit gaat NIET over de bindingen met andere atomen. Bindingen ontstaan namelijk door het delen van elektronen (en daar zijn de elektronenschillen voor. Zie ook de quantum mechanica). Mijn inziens is het een onsamenhangend antwoord waarbij ook nog dingen staan die absoluut niet waar zijn. Vandaar een -
Thecis
7 jaar geleden
Foutje van mijn kant. de google link geeft niet aan waar je het kan kopen, maar gewoon gezocht op goudoxide. Het heeft een CAS nummer en is dus uitgebreid geïdentificeerd. Bij kamertemperatuur is het gewoon stabiel Vanuit de wiki:
Goud(III)oxide is het meest stabiele oxide van goud en heeft als brutoformule Au2O3. De stof komt voor als rood-bruine kristallen, die onoplosbaar zijn in water. Goud(III)oxide is thermisch onstabiel en ontleedt bij temperaturen boven de 160°C. Goud(III)oxide wordt gebruikt voor het kleuren van hoogwaardig glas.