Is de binnen druk op een vat water afhankelijk van zijn hoogte?

Stel je hebt twee vaten volledig gevuld met water. De ene plaats je op een hoogte van 2 meter en de andere op een hoogte van 200 meter. Is de druk op de binnenkant van de twee vaten dan even groot of toch verschillend?

Toegevoegd na 1 uur:
De vaten zijn helemaal dicht, ook van boven en zijn echt helemaal gevuld met water er zit dus geen lucht in.

erotisi
7 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (1)

Als de vaten aan de bovenkant open zijn, heerst in beide vaten aan het oppervlak de luchtdruk. Die is voor het hoogstaande vat lager dan voor het laagstaande vat.

Onder water neemt de druk toe, evenredig met de diepte. Die toename gaat bij beide vaten even snel (evenveel extra druk per cm diepte). Dus op elke diepte, tot aan de bodem, is de druk in het laagstaande vat net wat hoger dan de druk op dezelfde diepte in het hoogstaande vat. Het verschil is steeds gelijk aan het luchtdrukverschil over de 200 m.

Cryofiel
7 jaar geleden
erotisi
7 jaar geleden
Ok, misschien niet zo duidelijk vermeld maar de vaten zijn helemaal dicht, ook van boven. En het gaat dus om de druk die van binnenuit op de vaten staat.
Thecis
7 jaar geleden
Er zal een heel klein verschil zijn in de interne druk gezien de zwaartekracht op het hoge vat iets minder zal zijn dan in het lage vat. Echter zijn deze verschillen zo marginaal dat je dezelfde druk meet
Cryofiel
7 jaar geleden
Oke erotisi, dat had ik inderdaad zo niet begrepen. Bij volledig afgesloten en niet-samendrukbare vaten is de druk enkel afhankelijk van de zwaartekracht. Daarvoor geldt wat Thecis zegt.