Hoe kan je hoofd werken als een soort 'versterker'?

Het blijkt zo te zijn dat als je afstandsbedieningen die werken met voornamelijk radiogolven bij je hoofd houdt die apparaten dan een groter bereik krijgen.

Maar hoe werkt zoiets precies?

erotisi
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Waar blijkt dat uit dan? Wellicht kunnen de mensen die dat blijkbaar onderzocht hebben er meer over vertellen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Meeste afstandsbedieningen werken op infrarood

Antwoorden (1)

Centrale deurvergrendeling gebruikt meestal een radiosignaal. Door de sleutel tegen je hoofd te zetten fungeert je schedel als een soort paraboolantenne.
Hierdoor worden de radiogolven (enigszins) gefocust waardoor zij een groter bereik krijgen.
De keerzijde is dat de straling richtingsgevoeliger is. Dus met je hoofd in de verkeerde richting werkt het effect averechts.

Overigens gebruiken sommige auto's infrarood i.p.v. een radiosignaal. Daar werkt het dus niet mee.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
erotisi
7 jaar geleden
Ok, dus die radiogolven botsen dan tegen je schedel aan. Als die golven tegen de binnenkant reflecteren kan ik me nog wel een parabool voorstellen, maar dan zullen ze dus wel door de buitenkant heen moeten. De vraag is dan waarom ze wel door de voorkant gaan maar reflecteren tegen de binnenkant. Maar het zal allemaal wel wat ingewikkelder zijn denk ik, of niet?