Als je de formule E=mc2 hebt, klopt het dan dat ik dit moet doen:E=gewicht x (3,0x10^8)^2 ?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1K
erotisi
7 jaar geleden
ja,
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wat je krijgt, is de hoeveelheid energie als je de massa m geheel in energie zou (kunnen) omzetten. Dat gaat niet zomaar, bijvoorbeeld met 1 gram steenkool, maar treedt wel op in kernreacties.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Deze formule geldt alleen wel in stilstaande stelsels. Als je een algemeen geval wil omschrijven, geldt E^2=p^2+m^2, met in dit geval p het impuls en m de massa (hierin heb ik c=1 gesteld)
WimNobel
7 jaar geleden
Je moet je eerst afvragen wat je eigenlijk wilt weten. Wil je het volledige energie-equivalent van de massa (idd: niet het gewicht) weten, dan is dit de juiste berekening. En je moet op je eenheden letten. Stop je er massa in kg in, dan komt er met de lichtsnelheid in m/s een uitkomst in Joule uit.

Antwoorden (1)

Ja en nee, wat je doet is in principe goed. In de natuurkunde gebruikt men echter massa (m) in plaats van gewicht.
Het verschil tussen deze twee grootheden is dat gewicht een kracht is die wordt uitgeoefend door de zwaartekracht. Massa is hoe zwaar iets is. Voor c gebruiken we inderdaad de lichtsnelheid, die zou je eventueel met wat meer decimalen kunnen gebruiken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
houd er wel rekening mee dat m hierbij het massadefect, oftewel de massa die verloren gaat of ontstaat bij kernsplitsing
ronaldP
7 jaar geleden
Voor de duidelijkheid: gewicht is geen kracht maar een product voortkomend uit 2 massa's die elkaar aantrekken. Die aantrekkingskracht is wel een kracht (intrinsiek in de naam ;) De term 'zwaar' gebruik je weer in relatie met gewicht en niet met massa.