Waarom gaat de geluidssnelheid bij grotere dichtheid omlaag in lucht maar is de snelheid in water wel 5 maal zo hoog?

Met de formule c=√ y x (RT/M) of c= √ y (p/p1).

De druk, oftewel M of p1 verlaagt dus de snelheid in lucht.
Maar in water waarin de druk of M veel hoger lijkt/is zou je verwachten dat de snelheid nog lager is. Nu wordt voor water wel een andere formule gebruikt, en zou je het een niet met het ander kunnen vergelijken, maar dat het tegenovergesteld lijkt te werken roept dan wel een vraag op. Hoe kan dat?
Ik ga er hier even vanuit dat de druk en Mol dezelfde soort invloed hebben en beide van invloed zijn op de lege ruimte tussen de moleculen. Maar misschien is dat niet helemaal terecht....?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Geluidssnelheid

erotisi
7 jaar geleden
1.6K
tinus1969
7 jaar geleden
Als ik https://en.wikipedia.org/wiki/Speed_of_sound#Speed_of_sound_in_ideal_gases_and_air lees, klopt je formule niet. Wiki geef wel:

c=√ y x (RT/M)
maar daar is M niet de druk, maar 'the molar mass of the gas'.
Wiki claimt verder dat: The speed of sound in an ideal gas depends only on its temperature and composition. (maw. de geluidssnelheid hangt alleen af van temperatuur en samenstelling = soort en relatieve hoeveelheid atomen/moleculen). Elders op die pagina zie ik formules waarbij druk niet in de noemer maar in de teller van de breuk staat, waardoor het probleem ook verdwijnt.
erotisi
7 jaar geleden
Ja misschien wat slordig geformuleerd maar met M bedoel ik ook Mol. Maar omdat ik er dus voorzichtig vanuit ben gegaan dat Mol en druk gerelateerd zijn heb ik het misschien wat door elkaar gebruikt. Dat de temperatuur veel meer invloed heeft weet ik. Op zich ook al een vraag waard waardoor dat dan zo is. Je laatste alinea spreekt ook wel boekdelen, allemaal formules; maar duidelijk.......??
tinus1969
7 jaar geleden
@erotisi, je schreef: "Maar omdat ik er dus voorzichtig vanuit ben gegaan..."
Bij natuurkunde moet je niet zomaar overal van uitgaan. Eerst goed lezen en checken, zeker als je vragen hebt. Slordig formuleren, denkstappen overslaan en aannames maken leidt tot tot dit soort misverstanden.
In dit geval had je dus op zn minst kunnen eginnen met 'begrijp ik de formule goed als ik interpreteer dat M en druk gerelateerd zijn?'

Antwoorden (1)

Dat komt omdat het:
1. Verschillende aggregatie toestanden zijn.
2. Het verschillende moleculen zijn.
Daarom mag je ze niet zomaar vergelijken.

Als je op Wikipedia bij geluidssnelheid kijkt kun je zien dat de geluidssnelheid van waterdamp en lucht niet zo ver uit elkaar liggen.
Reddie
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Die verschillende aggregatietoestanden (gas en vloeistof) worden gekenmerkt door het verschil in dichtheid, en -belangrijker nog- het verschil in samendrukbaarheid, de compressiemodulus k. Grotere k geeft grotere geluidssnelheid.