Als je een kwik thermometer in de magnetron doet meet hij dan een temperatuur die juist is?

Nadat je hem hebt aangezet natuurlijk...

erotisi
7 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een kwikthermometer laat natuurlijk gewoon zien hoe heet het kwik is dat erin zit. De normale functie is dat het kwik de temperatuur aanneemt van de omgeving, maar als je de kwiktermomether zelf heel heet maakt dan zal hij dus een hoge temperatuur aangeven, ook al is de omgeving koud. Maar ik zou het niet doen, want metaal in de magnetron is een slecht plan en kwik moet je sowieso niet mee spelen want 't is ontzettend giftig. Hier is een video van iemand die 't toch deed:
https://www.youtube.com/watch?v=cTwHIjHodGk
erotisi
7 jaar geleden
Ik kan uit de video niet goed opmaken wat het doet met kwik? Aluminium was duidelijk te zien.

Het beste antwoord

Nee. Kwik is een metaal, dat geleidt stroom. Dat betekent dat het kwik verhit wordt door de energie van de magnetronstraling. De thermometer zal na een korte tijd exploderen. De kwikdampen die daarbij vrijkomen zijn schadelijk voor de gezondheid en ik hoop dat je alle kwikdruppeltjes in je magnetron kan terugvinden. Kortom: niet doen.
escape
7 jaar geleden
erotisi
7 jaar geleden
Maar het kwik zit natuurlijk wel achter glas. En is glas geen goede isolator? Het kan natuurlijk wel de straling van ontvangen, maar absorbeert kwik zulke straling wel?
escape
7 jaar geleden
Dat het kwik in een glazen buisje zit maakt niets uit voor de elektromagnetische straling.
En ja, elke geleider die je een magnetron plaatst zal heet worden, door absorptie van die straling. Leg er maar eens een spijker in. (Let op, kan je magnetron beschadigen en gebruik een tang om hem na afloop aan te pakken). Kwik is een metaal.