Is CO2 om te zetten in zuurstof O2 en koolstof C?

De natuur doet dit middels fotosynthese, maar kunnen wij het ook? Zou mooie oplossing zijn voor te veel CO2 in de atmosfeer...

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
12.2K
Thecis
7 jaar geleden
Het is wellicht een wat suf antwoord, maar de meest gemakkelijke manier om CO2 te verwijderen, is het planten van grote hoeveelheden bomen / struiken / etc. De natuur heeft er een prachtig mechanisme op "gebouwd" en maak er gebruik van. Zoals de antwoorden hieronder al weergeven, zouden we het wel kunnen, maar om het chemisch te doen, is het zeer inefficiënt.

Antwoorden (3)

Dat zou natuurlijk wel kunnen het probleem is echter dat CO2 een sterke binding is die niet zomaar kan worden gesplitst. Als ik het goed heb kost dat CO2 omzetten in zuurstof O2 en koolstof C +393.51 KJ. Dat is dus weer energie die ergens vandaan moet komen.

Er zijn wel vele andere manieren om CO2 nuttig te gebruiken/recyclen, maar die ontwikkelingen gaan niet altijd even snel, mede doordat CO2 vaak ook weer gefilterd moet worden uit gemengde luchten. Maar zie voor voorbeelden:

http://michielhaas.nl/co2-recyclen/
erotisi
7 jaar geleden
Ja, dat kan. Maar dat kost energie. Om die energie te produceren moet je eerst bijvoorbeeld olie verbranden, waarbij CO2 vrijkomt.
Volgens de 2e wet van de thermodynamica moet je dan meer dan 1 kilo CO2 produceren om 1 kilo CO2 weer om te zetten in C en O2.
tinus1969
7 jaar geleden
beste,
ik had het ook al gedacht, kunstmatige fotosynthese of zoiets, met een zonnepaneel.
Maar dan moet je de fotosynthese goed begrijpen en de nodige stoffen kunnen chemisch namaken.
ik had hier enkele video's voor samengebundeld; zie video.
misschien is dit al iets betere info voor mogelijke oplossingen.
link indien video niet werkt: https://www.youtube.com/playlist?list=PLjLpCfeqSVTGjdx4l92AnEsrlBgcQfMp5
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
het bestaat al de nagemaakte fotosynthese, zie maar naar de volgende video: https://youtu.be/niqjjceKg5o