Kan een (omgebouwde) auto ook rijden op suiker?

Alle organisme gebruiken zo ongeveer suiker om energie uit te halen, dus zou je zeggen waarom kan dat niet bij auto's?

Met suiker bedoel ik dan ook echt suiker (C12H22O11) en geen ethanol (C2H5OH) gehaald uit suiker.

Wat zijn de nadelen om te rijden op suikerklontjes? Of kan het gewoon niet, of is het een te omslachtig proces (dat het bijv. toch eerst moet worden omgezet in alchohol; zo ja waarom is dat dan)?

erotisi
7 jaar geleden
1.7K
Inekez1
7 jaar geleden
"Alle organisme gebruiken zo ongeveer suiker om energie uit te halen, dus zou je zeggen waarom kan dat niet bij auto’s?" Er is ook geen enkel organisme dat kan leven op alleen maar suiker en water. Een mens haalt wel energie uit suiker, maar kan niet langdurig functioneren op alleen maar suiker. Er zijn ook andere voedingsstoffen, vitaminen, mineralen etc. nodig en een heel complex systeem om alles goed in balans te houden. Het is niet praktisch om in elke auto een halve fabriek in te bouwen. En behalve dat de auto moet rijden moet het ook nog langdurig goed gaan zonder op den duur schade aan de motor te krijgen.

Antwoorden (1)

Suiker kun je verbranden. In theorie zou je dus een stoommachine aan kunnen drijven door de steenkool te vervangen door suiker. Het antwoord is dus ja.

Maar ik denk niet dat je dat bedoeld.

Voor suiker als brandstof in je verbrandingsmotor moet de suiker eerst vloeibaar, of gasvormig gemaakt worden. Dat gebeurt al in diverse biogas centrales en er zijn ook al auto's en zelfs vliegtuigen die op bio-gas/bio-diesel/bio-kerosine 'lopen'.

Toegevoegd na 2 minuten:
Een motor op een vaste stof laten lopen is bijzonder moeilijk. Hier een voorbeeld hoe dat gaat met buskruit als brandstof: https://www.youtube.com/watch?v=oE29MJOnTdE
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
Reddie
7 jaar geleden
Buskruit is geen brandstof. Het is brandstof met de nodige zuurstof er al "in". Suiker hoeft niet per sé gasvormig te zijn. Het moet alleen voldoende fijn verdeeld te zijn.
In suikerfabrieken (en ook zetmeel fabrieken (bakkerijen)) zit er vaak zoveel fijn verdeelde suiker (stof) in de lucht dat het EXPLOSIE gevaar zeer groot is.