Hoeveel liter lucht gaat er ongeveer verloren als je de koelkast open laat staan voor bijv. 1 minuut?

Ik maak een presentatie over duurzaamheid. Nu is mijn vraag hoeveel liter lucht er ONG. verloren gaat in bijvoorbeeld 1 minuut. Denk aan een koeling van 0 graden Celsius en een temp. buiten van 5 graden Celsius.

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Antwoorden (1)

Er gaat nooit lucht verloren. Wel gaat er koude lucht uit de koelkast die door warme lucht wordt vervangen. Hoeveel lucht is afhankelijk van de inhoud van de koelkast en vooral hoeveel spullen er in staan. Bij een lege koelkast van 100 liter waar niks in staat, zal er 100 liter lucht kunnen verplaatsen. In hoeveel tijd dat gebeurt durf ik zo niet te zeggen. Hoe groter het temperatuurverschil, hoe sneller het zal gaan.
Als er 10 pakken melk, yoghurt en frisdrank van 1 liter instaan, dan zit er dus al 10 liter minder lucht in de koelkast. Als er ook nog andere losse dingen in staan op de schapjes, dan is dat alweer minder lucht. Bovendien zorgen al die spullen ervoor dat de lucht minder snel kan bewegen.

Bij een hele volle koelkast wordt er dus niet alleen minder lucht verplaatst, maar ook langzamer.

Toegevoegd na 3 minuten:
Koude lucht 'valt' omlaag en warme lucht stijgt op. Het maakt daarom ook nog uit of de koelkast op de vloer staat of bijvoorbeeld boven een vriezer zit. Als de koelkast op de vloer staat kan de lucht alleen horizontaal weg. Bovendien zal in de keuken de lucht vlak boven de vloer zelf ook koeler zijn dan de lucht op 1 meter hoogte.

Toegevoegd na 6 minuten:
Trouwens, de lucht in een koelkast is meestal tussen de 5 en 7 graden.