Stel je speelt didgeridoo wordt het geluid hoger als je hem bespeelt in hetere lucht?

Met de formule F = c / L, moet er iets veranderen zou je zeggen maar is dat ook zo en waardoor komt dat precies?

Toegevoegd na 26 minuten:
Het uitzetten van het instrument kan buiten beschouwing worden gelaten.

erotisi
7 jaar geleden
Amadea
7 jaar geleden
Hoezo de uitzetting buiten beschouwing laten? Dat is nou juist wat er gebeurt!
Thecis
7 jaar geleden
@amadea
Dan moet je dat meenemen in een antwoord. En zal een houten instrument daadwerkelijk zodanig uitzetten in een ruimte die 5°C warmer is? Natuurkunde is een complex onderwerp. Om dingen goed uit te kunnen leggen, moet je bepaalde aspecten "tijdelijk uitschakelen". Dat doet Erotisi heel verstandig door aan te geven dat we het uitzetten van een instrument even buiten beschouwing laten zodat er goed geconcentreerd kan worden op het fysische begrip van de formule.
Zouden we de uitzetting moeten meenemen, dan moet je rekening houden met het volgende:
- Alle materialen die gebruikt zijn in het instrument
- luchtvochtigheid (deze is overigens eigenlijk nog belangrijker!)
- tijdsduur dat het instrument bij verhoogde temperatuur ligt
- exacte afmetingen
- lichaamseigenschappen van de gebruiker (mensen hebben verschillende lichaamstemperaturen en vochtigheid en dat heeft absoluut invloed op blaasinstrumenten, weet ik uit ervaring. Is minimaal, maar een blaasinstrument moet wel ingespeeld worden (zodat je het goed kan stemmen bijvoorbeeld). Hierdoor wordt het vraagstuk nodeloos ingewikkeld en kom je niet tot de kern van de zaak, waardoor de vraag meestal onbeantwoord bljift. Maar om het heel simpel mee te nemen:
Door de warmte lucht gaat de frequentie omhoog, door het uitzetten worden de tonen lager. Meestal is het utizetten minder van invloed worden de tonen iets hoger. Vandaar dat met het stemmen blaasinstrumenten iets langer gemaakt (door het mondstuk iets uit te trekken).

Het beste antwoord

Bij een gelijke lengte van de pijp zal omdat de geluidssnelheid in warme lucht hoger is de frequentie hoger zijn. De lengte van de pijp bepaald namelijk de golflengte van de staande golf, en die blijft dus gelijk.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
erotisi
7 jaar geleden
Ok, toch lees ik ook dat de frequentie van een geluidsgolf die zich voortplant van een langzaam medium naar een sneller medium niet verandert. Wat wel verandert is de resonantiefrequentie van de resonantiekamer wanneer de geluidssnelheid toeneemt. Weet jij wat daar mee bedoelt wordt en is dat ook gelijk aan wat je bedoelt met je antwoord?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat is volgens mij een andere manier om te zeggen dat de golflengte gelijk blijft en door de toegenomen geluidssnelheid de resonantiefrequentie dus toeneemt. En er een hogere toon te horen is.
erotisi
7 jaar geleden
Maar is die resonantiefrequentie iets anders dan de frequentie van het geluid?