Vroeger: vele luchtballon gevuld met gas (methaan, eventueel helium). Nu: warme lucht.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bordensteker
7 jaar geleden
Methaan is bij mijn weten op zich nooit een gebruikelijk hefgas geweest voor gasballons. Het zit wel in het wel gebruikte lichtgas, maar het grootste bestanddeel daarvan is toch waterstofgas.
De eerste ballon waar de Franse gebroeders Montgolfier de lucht mee in gingen, was een heteluchtballon.
Vroeger gebruikte men voor luchtballons (en ook voor luchtschepen) echter doorgaans gas, meestal waterstofgas of lichtgas. De brandbaarheid van dat gas leidde tot nogal wat ongelukken en daarom is men ook wel helium gaan gebruiken. Maar dat is veel duurder.

Daarom zie je tegenwoordig bijna altijd heteluchtballonnen, en vrijwel nooit een gasballon.
Omdat het opstijgend vermogen van het lucht veel geringer is dan van het lichte helium (cq waterstofgas), moet de hoeveelheid hete lucht, en dus het volume van de ballon, om evenveel draagvermogen te hebben, veel groter zijn dan bij een gasballon.

Gasballons zijn dus klein, rond, zitten in een soort groot net, en ze hebben een slurf onderaan. Want er moet wat gas uit kunnen als de ballon stijgt naar grotere hoogte waar de luchtdruk minder is.

Een heteluchtballon is niet echt rond, maar heeft aan de onderzijde meer een trechtervorm met een grote opening waar de vlam van de brander met tussenpozen doorheen loeit om de lucht warm te houden.
Mits er een trechtervorm onderaan zit, kunnen heteluchtballonnen ook in allerlei zgn. ‘special shapes’ gemaakt worden, bijvoorbeeld voor reclame-doeleinden.
Ook bestaan er zeer grote heteluchtballonnen met daaronder een mand voor tientallen passagiers.

Een heteluchtballon 'vaart' (nou ja, drijft eigenlijk) pakweg een uur. De vaarduur is beperkt door de hoeveelheid meegenomen brandstof voor de branders.
Een gasballon blijft gemakkelijk een hele dag en soms wel meerdere dagen achtereen in de lucht.

Als je meer wil weten heb je in elk geval al wat zoektermen voorbij zien komen.
Bordensteker