Vergif is een stof die een schadelijke invloed heeft op een organisme. Het begrip wordt vooral op chemische verbindingen toegepast, maar je zou ook schadelijke radioactieve stoffen onder de giffen kunnen rangschikken.
(bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Vergif)

Sommigen giffen zijn dodelijk of ziekmakend voor elk organisme en algemeen geaccepteerd door de mens als vergif. Er zijn echter ook organismen met een natuurlijke afweer voor giffen van andere organismen. Denk bijvoorbeeld aan een vogel die bessen eet die voor de mens giftig zijn. Dan noemen wij het giftig omdat dat voor ons zo is, maar die vogel denkt er vast heel anders over.

Tot slot stel ik me zo voor dat als je een heftige allergie hebt voor iets, dat dit voor jou ook een vergif kan zijn, terwijl dat voor iemand anders helemaal niet zo hoeft te zijn. (bijvoorbeeld een allergie voor schaaldieren of wespensteken)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Als het een schadelijke invloed heeft op een organisme.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het eerste basisprincipe van de toxicologie is dat vrijwel iedere stof, die in overmaat aanwezig is, schadelijk kan zijn. Dosis sola facit venenum (alleen de hoeveelheid maakt het vergif) zei Paracelsus al in de 16e eeuw.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
als het niet goed is voor je, dit kan ook een relatie zijn
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Gif is een op zich zelf staande of een verbinding van meerdere stoffen,dat een schadelijke of vernietigende invloed uitoefend op mens-dier of natuur.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als de franse vertaling 'poison' is.