Is 5V schadelijk in de douche, of zelfs dodelijk?

Ik heb een douche-speaker gekocht, om muziek te luisteren in de douche, alleen na aankoop zag ik dat hij uit China kwam. Nou ja, uit China komen ook goede producten, maar het zekere voor het onzekere. Op de poort waar het oplaad-slot zit (waar gewoon een kapje over zit die niet echt zo veilig lijkt) staat DC: 5V. Maar op het papiertje dat er bij zat staat 'Battery: 3.7V 400mAh lithium. Nu las ik op internet dat 5V wel schadelijk is, maar ik weet dus niet of ik op de poort of de batterij moet afgaan.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.5K
Cryofiel
7 jaar geleden
Het is niet het voltage dat gevaarlijk is, het is de stroom. Als je wel eens een vonkje hebt gevoeld wanneer je iets of iemand aanraakte, dan heb je een paar duizend volt gevoeld. Totaal ongevaarlijk - het voltage is weliswaar enorm hoog, maar de stroomsterkte is laag.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je hebt wel genoeg spanning nodig om een gevaarlijke stroom te laten lopen. Voorbeeld, je kan de 2polen van je accu gewoon vast houden met beide handen.

Antwoorden (2)

Totaal ongevaarlijk, al kon de batterij 100 amper leveren.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als je de oplader wel eerst afkoppelt is het compleet ongevaarlijk,.
Je moet uitgaan van 4,2 Volt, want dat is de maximale spanning van de ingebouwde Li-Ion accu. Eigenlijk maakt het niks uit, want ook 5 Volt is compleet ongevaarlijk.