Hoe kan het dat onze zelfgedestilleerde alcohol een vreemde bijsmaak heeft?

Voor een schoolproject leek het ons een leuk idee om zelf alcohol te destilleren. Hiervoor hebben we simpel suikerwater vergist.

Het destilleren werd gedaan in een RVS ketel met kopere liebig koeler, het verkregen product had een zuiverheid van ongeveer 60-70% ethanol.
Wij hebben nu echter een probleem met de smaak. De likeur smaakt namelijk naar (naar beste omschrijving) kaas. Behandeling met actieve kool haalt niks uit.

Weet iemand misschien wat hier aan de hand is (slechte vergisting of verbranding in de ketel).

Bij voorbaat dank :D

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (1)

Er kunnen verschillende redenen zijn waarom er een vreemde smaak aan het destillaat zit. Het kan zijn dat de gist niet voldoende uit de vloeistof is gefiltreerd en vervolgens bij het koken er een caramellisatie is opgetreden.
Jullie hebben ook een koperen liebigkoeler gebruikt. Er kan daardoor een heel kleine hoeveelheid koper in het destilaat terecht gekomen zijn. Je had beter een glazen koeler gebruiken.
Het kan ook dat er niet voldoende scheiding is opgetreden in de kolom , beste is om een spijkeropzet te gebruiken. Laatste is ook belangrijk om de foezelolie tegen te gaan (foezel zijn hoger alcholen zoals propanol, butanol, pentanol.

Verder kan je nagaan of de vloeistof die in het kookvat ook naar kaas ruikt, niet proeven want het bevat veel foezel.
Ten slotte hoe smaakte de te destilleren vloeistof.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
je kan sulfide gebruiken 0,2 gram per liter destillaat als dat niet werk 2 gram per liter destillaat calcium carbonaat werk dat niet: ondeugende actieve kool (let op, ondgeurende, niet ontkleurende!) een nacht laten weken niet langer dan 24H