Kan er niks aan de uitlaatgassen van een voetruig toegevoegd worden waardoor de CO2 die wordt uitgestoten zich bindt aan dat element?

Zodat in plaats van CO2 een ander, voor het milieu minder belastende stof vrijkomt.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Antoni
7 jaar geleden
Een katalysator maakt de uitlasgassen minder schadelijk. Veel auto's zijn daarmee uitgerust.
Antoni
7 jaar geleden
Volgens deze website https://nl.wikipedia.org/wiki/Driewegkatalysator zijn katalysatoren in auto's in Europa zelfs verplicht.
Thecis
7 jaar geleden
@Antoni
Een katalysator doet dus wel even wat anders dan CO2 omzetten... Vanuit jouw eigen link:
Over deze katalysator worden de uitlaatgassen geleid en er vinden de volgende drie reacties plaats:
2 CO(g) + 2 NO(g) → N2(g) + 2 CO2(g)
2 CO(g) + O2(g) → 2 CO2(g)
4 CxHy(g) + (4x+y) O2(g) → 2y H2O(g) + 4x CO2(g)
Dit zijn de drie hoofdreacties. Oftewel, hier zie je al dat CO2 de minst schadelijke is wanneer je fossiele brandstoffen verbrandt.

Het beste antwoord

Nee, dat is niet haalbaar.
CO2, koolstofdioxide is een gas dat met water het zuur H2CO3 zou kunnen vormen, zij dat dat instabiel is en weer uiteenvalt in water en CO2.
Omdat het CO2 een zuur met water kan vormen wordt het een zuur-oxide genoemd.
Dit betekent dat dit zuur zich heel goed kan binden aan basische stoffen (zuren en basen reageren met elkaar).
Deze basische stoffen zijn meestal vast of opgelost in water. Voorbeelden van basische stoffen zijn natronloog, kaliloog, olivijn,serpentijn.

Om het CO2 aan deze stoffen te binden zou je in het voertuig een filter met een van bovengenoemde stoffen moeten hebben waar je het gas doorheen leidt en het CO2 bindt. Dit filter moet regelmatig ververst worden en oude stof in het filter moet ergens gestort worden.

In de natuur zijn er stoffen (mineralen) die dit doen waarbij olivijn erg in de belangstelling staat, zie onderstaande link.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Thanks. Greensand is wel een leuk initiatief ☺