Waardoor heeft de amplitude van een lichtgolf (foton) geen invloed op zijn totale hoeveelheid energie?

De energie van een foton wordt bepaald door zijn frequentie. Hoe hoger de frequentie hoe meer energie. Nu kunnen frequenties ook een bepaalde 'uitslag' naar 'boven' hebben die meer of minder kan zijn. Je zou dan denken dat een hogere uitslag (amplitude) dan ook meer energie vergt en daardoor ook meer energie hebben.
Zo lijkt als het volume van het geluid omhoog gaat ook de amplitude van de geluidsgolven hoger te worden. Ook hier zou ik verwachten dat een harder geluid meer energie bevat.
Maar waardoor is de hoeveelheid energie van een golf toch niet afhankelijk van zijn amplitude?

erotisi
7 jaar geleden
1.7K
tinus1969
7 jaar geleden
Daarom. Een golffunctie is nu eenmaal wat een golffunctie is, en die moet je niet teveel vergelijken met geluidsgolven of watergolven. Amplitude bij golffuncties heeft iets te maken met waarschijnlijkheid van plaats, https://en.wikipedia.org/wiki/Probability_amplitude#Wave_functions_and_probabilities
Reddie
7 jaar geleden
@tinus1969, een elektron kun je beschrijven met een golffunctie met als interpretatie een waarschijnlijkheid van plaats.
Een lichtgolf ie een fysidche elektromagnetische golf, met een heuse golflengte en met een heuse voortplantingssnelheid.
En die kun je vergelijken met een geluidsgolf of een watergolf.

Antwoorden (1)

De amplitude van licht heeft wel degelijk te maken met de totale energie.
Fotonen zijn bosonen. Voor bosonen geld niet het Pauli verbod. Ze kunnen dus in dezelfde toestand verkeren. Dus kunnen ze samen een lichtgolf van grote amplitude maken.
Daarmee heeft de lichtgolf die uit vele fotonen bestaat een grote amplitude en evenveel energie als de optelsom van de fotonenergie.
Reddie
7 jaar geleden
erotisi
7 jaar geleden
Ok, dat werpt wel wat licht op de zaak.
Kan ik dan zeggen dat 1 enkele foton geen amplitude heeft of eerder gezegd dat alle fotonen van dezelfde frequentie dezelfde amplitude hebben maar door de 'stappeling' er een hogere amplitude ontstaat?
Reddie
7 jaar geleden
Door de stapeling van fotonen van dezelfde frequentie ontstaat er inderdaad een hogere amplitude.
Denk hierbij aan de laser.